Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

NMa dwingt herstructurering asfaltproductiesector af

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft alle samenwerkingsverbanden van wegenbouwbedrijven met betrekking tot de productie van asfalt in Nederland beoordeeld. De conclusie is dat vijftien samenwerkingsverbanden in strijd waren met het kartelverbod. De structuur van samenwerking was niet toelaatbaar. De NMa heeft daarom de afstoting geëist van bepaalde participaties van bouwbedrijven in deze asfaltcentrales. Het is de eerste keer dat de NMa op dergelijke integrale wijze alle samenwerkingsverbanden in een gehele bedrijfssector onder de loep neemt.

In Nederland staan zo'n vijftig asfaltcentrales waarvan er ongeveer dertig worden geëxploiteerd door samenwerkingsverbanden van wegenbouwers. Voor een aantal van deze samenwerkingsverbanden is bij de NMa om ontheffing van het kartelverbod gevraagd. De overige samenwerkingsverbanden zijn door de NMa eveneens bij de beoordeling betrokken.

De vijftien samenwerkingsverbanden die in strijd waren met het kartelverbod kwamen niet in aanmerking voor een ontheffing. Voor dertien samenwerkingsverbanden geldt dat na dit oordeel van de NMa één of meerdere grote bouwbedrijven hun participaties in de asfaltcentrale hebben afgestoten. Het betreft (dochterondernemingen van) Ballast Nedam, KWS, HBG, BAM-NBM, Dura Vermeer en Heijmans. Na deze wijzigingen heeft de NMa de samenwerkingsstructuur goedgekeurd.

De overige twee samenwerkingsverbanden kon de NMa nog niet goedkeuren. Voor één samenwerkingsverband zoeken de deelnemende ondernemingen nog naar een oplossing om aan de eisen van de NMa te voldoen. Voor het andere samenwerkingsverband geldt dat de voorstellen van de deelnemende bedrijven de mededingingsbezwaren niet wegnamen. Het ingediende ontheffingsverzoek voor dit samenwerkingsverband is afgewezen. Dit betekent dat de NMa van mening is dat de samenwerkingsstructuur in deze asfaltcentrale alsnog verdergaand moet worden aangepast. Het betreft hier de asfaltcentrale Stedendriehoek te Deventer.

Door het ingrijpen van de NMa is het aantal bedrijven dat met elkaar samenwerkt in asfaltcentrales teruggebracht. Het gevolg hiervan is dat de netwerkstructuren die via de asfaltcentrales bestonden tussen de grote wegenbouwbedrijven sterk zijn verminderd. Dit betekent dat wegenbouwers elkaar minder vaak tegenkomen in de markt. Deze herstructurering is door de NMa opgelegd met het oog op het bevorderen van de concurrentie in de asfaltproductiesector en de daarmee verbonden wegenbouwsector.

 

Meer in deze zaak