Checklist online verkoop
De belangrijkste regels voor online verkopers van producten of diensten aan consumenten.
Uw bedrijf is vindbaar en aanspreekbaar
Uw verplichte bedrijfsgegevens zijn makkelijk te vinden.
Klanten uit de Europese Unie (EU) behandelt u op dezelfde manier
U houdt zich aan de regels voor geoblocking. U accepteert bijvoorbeeld alle EU-klanten. En u laat hen zelf kiezen welke versie van uw website of app zij willen gebruiken.
Als u een online platform bent, beschermt u de rechten van consumenten
U houdt u zich aan de vuistregels voor online platforms:
- Het is duidelijk met wie de consument een overeenkomst sluit. En wat uw rol is.
- Het is duidelijk of verkopers bedrijven zijn of consumenten. En welke rechten de koper dan heeft.
- U zorgt ervoor dat de bedrijven zich houden aan de regels voor verkoop aan consumenten.
- Als u de bedrijven zelf uitkiest, vertelt u dat. En u legt uit hoe u controleert of ze betrouwbaar zijn.
U blijft binnen de grenzen van online beïnvloeden
- U toont de echte volgorde van zoekresultaten en filters of u legt aangepaste volgordes uit.
- U geeft alleen betrouwbare meldingen over de beschikbaarheid of populariteit van uw aanbod.
- Uw reviews en beoordelingen zijn echt en u geeft aan wanneer hiervoor is betaald.
- Een gepersonaliseerd aanbod legt u uit.
- Als u iets gratis noemt, hoeft de klant geen geld of tegenprestatie te leveren.
- Tracking cookies en sommige analytische cookies plaatst u alleen met toestemming.
- Opties zijn niet vooraf aangevinkt of staan standaard op de meest gunstige voor de klant.
- U stuurt het klikgedrag van klanten alleen als dit hen echt helpt. En hiervoor gebruikt u zo min mogelijk technieken tegelijk.
U geeft alle verplichte informatie over de koop
Voordat consumenten bestellen of een account aanmaken, moeten zij deze informatie zien:
- De belangrijkste kenmerken van uw aanbod, zoals maat en kleur, of looptijd van een abonnement.
- De prijs van uw aanbod.
- Hoe u omgaat met persoonsgegevens.
- Hoe klanten hun bestelling kunnen annuleren of opzeggen.
- Welke betaalmogelijkheden u biedt.
- Waar en wanneer u kunt leveren en door wie.
- Dat uw producten onder de wettelijke garantie vallen. En of u ook commerciële garantie biedt.
- Dat uw klant 14 dagen wettelijke bedenktijd heeft + een link naar uw formulier voor ontbinding. Of dat er geen recht is op wettelijke bedenktijd, omdat de bestelling onder de uitzonderingen valt.
- Hoe u klachten afhandelt, als u daarvoor een regeling heeft.
- Het tarief voor bellen met klantenservice.
- Een link naar het Europese online platform voor geschilbeslechting.
Het bestelproces is makkelijk en duidelijk
- Het is duidelijk welke stappen er zijn. En bij welke stap er betaald moet worden.
- De stap vóór betaling geeft u een overzicht van de bestelling: belangrijkste kenmerken, prijs en bij een dienst ook de voorwaarden voor annuleren of opzeggen en hoelang het contract duurt.
- De bestelknop laat duidelijk zien dat betalen verplicht is als de klant erop klikt. Bijvoorbeeld ‘Bestel en betaal’ of ‘Bestellen met betalingsverplichting’. Alleen ‘Bestellen’ is niet duidelijk genoeg.
- Het is duidelijk hoe consumenten fouten kunnen herstellen.
- Na betaling stuurt u zo snel mogelijk een schriftelijke bevestiging.