Leidraad Bescherming online consument
Bedrijven zijn online steeds beter in staat consumenten te sturen in hun keuzes en aankopen. Zij zetten allerlei tactieken in om het online gedrag van consumenten te beïnvloeden. Waar gaat verleiden over in misleiden? De beantwoording van deze vraag staat centraal in de leidraad, die na consultatie nu definitief is geworden. Hiermee geeft de ACM concreet invulling aan de norm voor online misleiding. Dit is ook de norm die de ACM vanaf nu hanteert in haar handhaving.
De belangrijkste regels en uitgangspunten heeft de ACM in de samenvatting nog eens kort en duidelijk op een rij gezet. Ondernemers die een website, game of app ontwikkelen kunnen dit document als hulpmiddel gebruiken.
Zie ook
- 27-06-2023 ACM spreekt webshops aan die misleidende countdowntimers gebruiken
- 19-01-2023 Creditcardmaatschappijen nemen maatregelen tegen verborgen abonnementen
- 28-07-2022 AliExpress past voorwaarden aan ten gunste van consumenten na actie ACM
- 26-07-2022 Wish stopt met schijnkortingen en prijspersonalisatie na actie ACM
- 01-07-2022 Gebruikers moeten Amazon Prime in twee klikken op kunnen zeggen
- 07-04-2022 ACM roept op mee te denken bij vernieuwing Leidraad bescherming online consument
- 11-03-2022 Influencers stoppen met neplikes en nepvolgers na waarschuwing ACM
- 27-01-2022 EU-toezichthouders vragen WhatsApp om opheldering over gewijzigde voorwaarden
- 23-11-2021 Webwinkel Lef Living past Duitse website aan
- 23-07-2021 Google moet consumentenrechten beter naleven
- 24-06-2021 ACM waarschuwt voor agressieve en misleidende verkooppraktijk Perfectionbody
- 07-05-2021 Google gaat appaanbieders verplichten in appstore informatie over datagebruik te vermelden
- 11-03-2021 ACM: website mag keuzeoptie niet vooraf aanvinken
- 10-12-2020 ACM onderzoekt werking van algoritmes in de praktijk
- 23-11-2020 ACM publiceert vuistregels voor online platformen
- 11-02-2020 Consument beter beschermd tegen online misleiding