Klikgedrag sturen
Als u klikgedrag stuurt, moet uw online omgeving betrouwbaar blijven. Gebruik deze technieken in het voordeel van de consument. En gebruik zo min mogelijk technieken tegelijk.
Vormgeving en ontwerp zijn betrouwbaar
Zorg voor een betrouwbaar ontwerp van bijvoorbeeld knoppen, pictogrammen en keuzemenu’s:
- Het is voor consumenten duidelijk waar zij op klikken.
- Het ontwerp is logisch, bijvoorbeeld een ja-knop die er overal hetzelfde uitziet.
- Het ontwerp is universeel (de meeste sites doen het zo).
Voorbeeld
In een bestelproces moet een klant steeds klikken op ja of nee. Na 4 keer staan de knopjes ja en nee ineens omgedraaid. De klant klikt automatisch op ja, terwijl hij nee bedoelt. Hierdoor krijgt hij een nieuwsbrief waar hij niet op zit te wachten. Dit mag niet.
Automatisch klikken helpt consumenten
Moedig consumenten alleen aan om op iets te klikken, als dit hen helpt bij iets dat zij willen doen. Bijvoorbeeld iets bestellen of retourneren. U gaat te ver als klanten keuzes maken die zij anders niet zouden maken.
Combineer zo min mogelijk technieken
Hoe meer verschillende technieken u tegelijk gebruikt, hoe groter de kans op oneerlijke handel.
Test of uw website of app echt duidelijk is voor klanten. Of laat dit doen door een gespecialiseerd bedrijf.
Meer uitleg over misleiding en automatisch klikgedrag vindt u in onze Leidraad bescherming online consument.