Annuleren en opzeggen
Geef consumenten vóór de koop alle verplichte informatie over het annuleren of opzeggen van uw dienst. En houd u aan de regels voor bijvoorbeeld de opzegtermijn, opzegvergoeding en stilzwijgend verlengen.
Abonnement of leveringscontract opzeggen
Geef vóór de koop alle verplichte informatie over opzeggen:
- recht op bedenktijd (behalve als u in een winkel verkoopt)
- wat de vaste looptijd is, bijvoorbeeld 1 jaar
- hoelang de opzegtermijn is, bijvoorbeeld 1 maand
- of het contract na de vaste looptijd automatisch stopt, of stilzwijgend verlengt
Bijvoorbeeld bij een abonnement op een weekblad, de glazenwasser of de sportschool. Of bij een energiecontract of onderhoudscontract.
Vaste looptijd
Dit is maximaal 1 jaar voor abonnementen en leveringscontracten die u levert aan consumenten.
Langer mag, als u kunt bewijzen dat dit redelijk is. Bijvoorbeeld als u hiervoor een grote investering moet doen. Of u geeft de mogelijkheid om gratis op te zeggen na 1 jaar.
Uitzondering
Voor telecomabonnementen is een vaste looptijd van maximaal 2 jaar toegestaan.
1 maand opzegtermijn
Na de vaste looptijd mogen consumenten altijd opzeggen, met een maximale opzegtermijn van 1 maand. U mag het contract dan maximaal 1 maand laten doorlopen vanaf de opzegdatum.
Uitzondering
Voor kranten en tijdschriften die minder dan 1 keer per maand verschijnen is 3 maanden opzegtermijn toegestaan.
Manier van opzeggen
Consumenten mogen in elk geval:
- schriftelijk opzeggen, bijvoorbeeld via een brief, webformulier of per mail
- op dezelfde manier opzeggen als zij het contract sloten, bijvoorbeeld telefonisch of aan de balie
Opzegvergoeding
Als uw klant opzegt tijdens de vaste looptijd, mag u een opzegvergoeding rekenen. Dit wordt ook wel opzegboete of annuleringskosten genoemd.
- Voor energiecontracten geldt een maximale opzegvergoeding voor levering van gas of elektriciteit.
- Bij andere contracten mag u maximaal de waarde vragen van de looptijd die over is. Het is wel redelijk om minder te vragen als u geld bespaart doordat het leveren stopt.
Uitzondering
U mag geen opzegvergoeding rekenen als consumenten eerder willen stoppen door een probleem. En dit is uw schuld. U levert bijvoorbeeld niet zoals beloofd. Zij mogen dan het contract ontbinden en een schadevergoeding eisen.
Stilzwijgend verlengen
Als de vaste looptijd voorbij is, mag u stilzwijgend verlengen. U laat het abonnement of leveringscontract dan doorlopen:
- tot de consument opzegt (verlenging voor onbepaalde tijd)
- tot een bepaalde einddatum zolang de consument niet opzegt (verlenging voor bepaalde tijd)
- tot de consument akkoord gaat met een nieuw contract
Uitzondering
- Proefabonnementen op kranten en tijdschriften moet u stoppen op de einddatum.
- Kranten en tijdschriften mag u maximaal 3 maanden stilzwijgend verlengen.
Voorkom misleiding en geef duidelijk aan of u het contract verlengt, of dat u een nieuw contract aanbiedt.
Pakketreis annuleren
In de regels voor pakketreizen staat wat u moet vertellen over annuleren, wanneer annuleren is toegestaan en hoe u dit doet.
Voor pakketreizen geldt geen recht op bedenktijd.
Andere diensten annuleren
Geef alle verplichte informatie over annuleren:
- recht op bedenktijd (behalve als u in een winkel verkoopt)
- hoelang consumenten aan het contract vastzitten of op welke datum het geldig is
- wanneer en hoe consumenten kunnen annuleren
Bijvoorbeeld bij opdrachten, klussen, verhuur en bij verkoop van tickets.
Voorwaarden voor annuleren
U bepaalt zelf onder welke voorwaarden consumenten mogen annuleren, bijvoorbeeld:
- een annuleringstermijn
- redelijke annuleringskosten voor werk dat al is gedaan, besteld materiaal of verlies aan inkomsten
Zet dit in uw algemene voorwaarden (als u die heeft).
Uitzondering
Als u de dienst niet goed levert, hoeven consumenten niet te annuleren. U moet dan het probleem oplossen. Anders mogen zij de overeenkomst ontbinden. Als u schuld heeft, kunnen zij ook een schadevergoeding eisen.