Volgorde van zoekresultaten
Toon de ‘natuurlijke’ volgorde van zoekresultaten. Of leg duidelijk uit hoe u de volgorde bepaalt. Consumenten moeten hierop kunnen vertrouwen als zij online producten zoeken of vergelijken.
Toon de natuurlijke volgorde
Dit is de volgorde die consumenten verwachten bij hun zoekwoorden. Of als zij het zoekresultaat sorteren:
- bovenaan het meest relevante resultaat
- onderaan het minst relevante resultaat
Leg uit hoe u de volgorde bepaalt
Als u de natuurlijke volgorde aanpast, moet het duidelijk zijn voor consumenten:
- welke factoren (parameters) het resultaat bepalen, bijvoorbeeld prijs of beoordeling
- hoe de volgorde hiermee tot stand komt, bijvoorbeeld de laagste prijs bovenaan
Zorg dat deze informatie makkelijk vindbaar is op de pagina met zoekresultaten, bijvoorbeeld via een link. En in uw algemene voorwaarden (als u die heeft).
Voorkom misleiding en laat duidelijk het verschil zien tussen echte en betaalde zoekresultaten.
- Artikel 193e Burgerlijk Wetboek Boek 6
- Artikel 193f Burgerlijk Wetboek Boek 6
- Artikel 230m Burgerlijk Wetboek Boek 6
Meer uitleg en voorbeelden vindt u in onze Leidraad bescherming online consument.