Betaalmogelijkheden aanbieden
De betaalmogelijkheden voor uw product of dienst moeten duidelijk zijn vóórdat consumenten betalen. Leg uit hoe en wanneer zij kunnen betalen. En of u betaalkosten rekent.
Betaalmiddelen
Laat duidelijk weten welke betaalmiddelen u accepteert, bijvoorbeeld:
- creditcard
- iDeal
- digitale acceptgiro
Betaalkosten
Bij betaaldiensten mag u alleen uw kosten voor het gebruik van de dienst doorberekenen. Zoals bij:
- iDeal
- PayPal
Bij bepaalde creditcards mag u ook uw kosten per betaling doorberekenen (transactiekosten):
- American Express, Diners Club en andere creditcards zonder tussenpartij (driepartijenschema)
- zakelijke creditcards, zoals businesscards en zakelijke tankpassen
U mag geen kosten doorberekenen voor:
- Visa, Mastercard en andere creditcards met een tussenpartij (vierpartijenschema)
- contante betalingen
- pinbetalingen
- automatische incasso’s
- bankoverschrijvingen
Vooraf betalen
U mag maximaal 50% vooruitbetaling vragen voor producten die u nog moet leveren.
Dit betekent dat u standaard mag aanbieden om het hele bedrag te betalen. Maar u geeft klanten ook de mogelijkheid om minimaal 50% pas na levering te betalen.
Betaalmoment
Bij online betalingen het duidelijk zijn bij welke stap de klant betaalt. Biedt een knop aan waaruit duidelijk blijkt dat betalen verplicht is als klanten hierop klikken. Bijvoorbeeld:
- bestelling met betalingsverplichting
- bestel en betaal
Een knop met alleen het woord ‘Bestel’ is niet genoeg.
Europese betalingen
Voorkom geoblocking en zorg ervoor dat uw betaalmogelijkheden gelden voor alle EU-klanten.