Online personaliseren
Als u online personaliseert om iets te verkopen, moet u dit uitleggen. En u moet ongepaste beïnvloeding voorkomen.
Leg uit dat u personaliseert
U personaliseert als u de online omgeving van consumenten aanpast op basis van gegevens over hen. U toont bijvoorbeeld:
- prijzen op basis van het postcodegebied
- advertenties op basis van eerder koopgedrag
- klikpaden (aanmoedigen om door te klikken) op basis van voorkeuren of instellingen
Voorbeeld
Een consument ziet advertenties op uw website met daarbij de tekst: ‘U ziet deze advertentie omdat u eerder dezelfde soort producten bekeek.’
Leg uit hoe u personaliseert
Als u de volgorde van zoekresultaten personaliseert, moet u ook uitleggen hoe deze volgorde ontstaat.
Als u een online platform heeft, moet u vanaf 17 februari 2024 ook uitleggen hoe gepersonaliseerde aanbevelingen ontstaan. Een online platform is bijvoorbeeld een online marktplaats.
Voorkom ongepaste beïnvloeding
Houd rekening met:
- mensen die kwetsbaar zijn, zoals kinderen of mensen met schulden
- situaties waarin mensen gevoelig zijn voor aankopen, zoals bepaalde momenten in games
Voorkom oneerlijke handel en maak geen misbruik van kwetsbaarheden of gevoelige situaties.
Meer uitleg en voorbeelden vindt u in onze Leidraad bescherming online consument.