Webwinkels

De bedenktijd bij internetaankopen

Wat is bedenktijd?

In een gewone winkel kan de consument een product bekijken en beoordelen. Schoenen en kleding kan hij bijvoorbeeld in de winkel passen. Bij een aankoop in een webwinkel kan dat niet. Daarom geldt voor bijna elke aankoop in een webwinkel een bedenktijd. Dit wordt ook wel herroepingsrecht genoemd. De consument mag zich bedenken nadat hij besteld heeft. En kan de bestelling ongedaan maken. De wet noemt dit "het ontbinden van de overeenkomst".

Hoe werkt het ontbinden van de overeenkomst?

De consument moet duidelijk aan u laten weten dat hij de overeenkomst ontbindt. Dit kan bijvoorbeeld in een e-mail, met een brief of telefonisch. De consument kan ook gebruik maken van het modelformulier voor ontbinding/herroeping. Dit formulier moet u op uw website zetten en verstrekken aan iedere consument die iets bij u bestelt. Maar hij hoeft niet perse gebruik te maken van het formulier dat u hebt gegeven. U mag geen speciale eisen stellen aan de manier waarop de consument de overeenkomst ontbindt.

De consument hoeft niet uit te leggen waarom hij de overeenkomst ontbindt. U mag wel vragen naar de reden, maar de consument is niet verplicht te antwoorden. Het mag ook niet zo lijken alsof de consument verplicht is deze vragen te beantwoorden.

Wat staat er nog meer in de wet over de bedenktijd bij aankopen via internet?

Ook moet u de consument voordat hij iets koopt informatie geven over de bedenktijd.

Consumentenregels per 13 juni 2014

Sinds 13 juni 2014 zijn de regels veranderd. Die regels zijn verwerkt in de uitleg op deze pagina. Wilt u weten wat er is veranderd? Kijk dan naar het overzicht met de belangrijkste veranderingen.

Meer lezen over de wettelijke regels

Wilt u zelf de wet erop naslaan? Dat kan op de website wetten.nl. Let op: u verlaat onze website bij het aanklikken van de links hieronder.

Pagina-opties

 
Kansen & keuzes voor bedrijven en consumenten