ACM wil PostNL verplichting opleggen om post van concurrenten te accepteren
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt dat PostNL regionale postvervoerders voor zakelijke post toegang moet blijven geven tot zijn netwerk van aanleverpunten, sorteercentra en bezorgers. PostNL mag daarbij geen verschil maken tussen de post van eigen klanten en die van concurrenten. Regionale postvervoerders zijn voor bezorging de volgende dag buiten de eigen regio namelijk afhankelijk van het netwerk van PostNL. Doordat bedrijven die post versturen keuze houden tussen meerdere postvervoerders kunnen zij profiteren van betere service tegen lagere kosten.
“De zakelijke markt vormt veruit het grootste deel van de postmarkt. Bedrijven versturen ongeveer 95% van alle post in Nederland. Wij vinden dat bedrijven moeten kunnen kiezen welke postvervoerder hun post verzorgt. Concurrentie op de zakelijke postmarkt zorgt voor meer service, dienstverlening op maat en lagere prijzen voor bedrijven en uiteindelijk ook voor consumenten,” aldus Henk Don, bestuurslid van ACM. “Sandd en regionale postvervoerders zijn een alternatief voor PostNL, maar regionale postvervoerders zijn wel afhankelijk van PostNL om hun zakelijke klanten te kunnen bedienen. Alleen PostNL heeft een landelijk dekkend netwerk waarmee elke dag post bezorgd kan worden.“
Steeds meer communicatie gebeurt via de e-mail, social media of mobiele telefoon. Daardoor wordt er minder post verstuurd. Sinds 2009 is de postmarkt volledig vrijgegeven voor concurrentie en kan alle post niet alleen door PostNL, maar ook door andere postbedrijven worden bezorgd. Vooral voor grote verzenders van zakelijke post zoals banken en verzekeringsbedrijven levert dit meer keuze op.
Dit is de eerste keer dat ACM een marktanalyse van de postmarkt doet. Sinds 1 januari 2014 heeft ACM deze bevoegdheid gekregen door een wijziging in de Postwet. Met deze nieuwe bevoegdheid kan ACM verplichtingen opleggen aan een postvervoerder die beschikt over aanmerkelijke marktmacht. Deze verplichtingen worden vastgelegd in een marktanalysebesluit. Het doel daarvan is om mededingingsproblemen op de postmarkt zoveel mogelijk te voorkomen.
ACM heeft nu een ontwerpbesluit gepubliceerd. Iedereen die daar belang bij heeft kan daar de komende zes weken bij ACM op reageren. Daarna stelt ACM een definitief besluit op, dat in het voorjaar van 2015 van kracht wordt.
Meer in deze zaak
- 04-09-2018 Uitspraak CBb marktanalysebesluit 24-uurs partijenpost
- 27-07-2017 PostNL moet toegang blijven aanbieden voor 24-uurs partijenpost
- 27-07-2017 Meerdere postvervoerbedrijven kunnen 24-uurs partijenpost blijven aanbieden
- 06-04-2017 Consultatie toegangsvoorwaarden tot netwerk van PostNL
- 09-06-2016 Kleinere postvervoerders moeten toegang tot 24-uursmarkt houden
- 09-06-2016 Ontwerp marktanalysebesluit 24-uurs zakelijke post
- 06-07-2015 Consultatie verplichtingen marktanalyse postsector
- 19-12-2014 Ontwerp marktanalysebesluit postsector
- 19-12-2014 Onderzoeksrapport SEO: Keuzemogelijkheden en overstapgedrag zakelijk postvervoer
- 19-12-2014 Toelichting op ontwerp marktanalysebesluit postsector