Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Verplichte informatie vóór en na de koop

Vóór de koop moet u verplichte informatie geven over uw product of dienst. Dit moet ook in bevestigingen na een koop. Zorg ervoor dat deze informatie duidelijk is voor consumenten.

Verplichte informatie

Consumenten informeren vóór de koop

Voordat er een overeenkomst is, moet u alle verplichte informatie geven. Bijvoorbeeld vóórdat uw klant:

  • aan de kassa betaalt
  • op ‘bestellen’ klikt
  • het contract tekent
  • akkoord zegt via een e-mail of sms

Een deel moet u geven in het aanbod. Verder bepaalt u dit zelf. Zolang maar vóór de koop alles duidelijk is.

Aanbod

U doet een aanbod zodra u de prijs noemt van uw product of dienst. Bijvoorbeeld in een:

  • reclame voor tv, de radio of een podcast
  • advertentie in een krant of tijdschrift
  • productpagina in uw catalogus of webshop
  • verkoopgesprek op straat

In elk aanbod moet u deze informatie geven:

  • bedrijfsnaam en vestigingsadres
  • belangrijkste kenmerken van uw product of dienst
  • prijs en bijkomende kosten
  • afwijkende betaalmogelijkheden (als u die heeft), bijvoorbeeld alleen contante betaling
  • afwijkende levering (als dat zo is), bijvoorbeeld alleen afhalen mogelijk in uw webwinkel
  • afwijkende klachtafhandeling (als dat zo is), bijvoorbeeld een langere reactietermijn door vakantie
  • recht op bedenktijd (als u op een andere manier verkoopt dan in een winkel)
  • recht op annuleren (als de consument dit recht heeft)

Is er niet genoeg plek, dan mag u doorverwijzen naar uw website.

Consumenten informeren na de koop

In uw bevestiging moet u alle verplichte informatie opnieuw geven. Zo kan uw klant de informatie bewaren.

Uitzondering

Bij verkoop in een fysieke winkel stuurt u geen bevestiging. Bijvoorbeeld in een supermarkt.

Duidelijk informeren

Duidelijke informatie is in elk geval:

  • makkelijk vindbaar (dus niet verstopt in bijvoorbeeld algemene voorwaarden)
  • leesbaar (dus niet in bijvoorbeeld extra kleine lettertjes)
  • begrijpelijk (dus geen moeilijk of vaag taalgebruik)

In een fysieke winkel mag u informatie weglaten die al duidelijk is zonder dat u het vertelt. Op een aanbiedingsbord in de supermarkt is bijvoorbeeld geen vestigingsadres nodig.

Voorkom een boete voor misleiding en zorg ervoor dat u geen belangrijke informatie weglaat of verstopt.