Verplichte informatie vóór en na de koop
Vóór de koop moet u verplichte informatie geven over uw product of dienst. Dit moet ook in bevestigingen na een koop. Zorg ervoor dat deze informatie duidelijk is voor consumenten.
Verplichte informatie
- Bedrijfsgegevens
- Belangrijkste kenmerken van uw product of dienst
- Prijs en bijkomende kosten
- Betaling met persoonsgegevens (als consumenten dat moeten doen)
- Betaalmogelijkheden
- Levering
- Garantie
- Klachtafhandeling
- Bedenktijd (als u op een andere manier verkoopt dan in een winkel)
- Duur van de overeenkomst (als u een bepaalde periode afspreekt)
- Annuleren (als het voor onbepaalde tijd is)
- Algemene voorwaarden (als u die heeft)
- Gedragscodes (als u hierbij bent aangesloten)
Consumenten informeren vóór de koop
Voordat er een overeenkomst is, moet u alle verplichte informatie geven. Bijvoorbeeld vóórdat uw klant:
- aan de kassa betaalt
- op ‘bestellen’ klikt
- het contract tekent
- akkoord zegt via een e-mail of sms
Een deel moet u geven in het aanbod. Verder bepaalt u dit zelf. Zolang maar vóór de koop alles duidelijk is.
Aanbod
U doet een aanbod zodra u de prijs noemt van uw product of dienst. Bijvoorbeeld in een:
- reclame voor tv, de radio of een podcast
- advertentie in een krant of tijdschrift
- productpagina in uw catalogus of webshop
- verkoopgesprek op straat
In elk aanbod moet u deze informatie geven:
- bedrijfsnaam en vestigingsadres
- belangrijkste kenmerken van uw product of dienst
- prijs en bijkomende kosten
- afwijkende betaalmogelijkheden (als u die heeft), bijvoorbeeld alleen contante betaling
- afwijkende levering (als dat zo is), bijvoorbeeld alleen afhalen mogelijk in uw webwinkel
- afwijkende klachtafhandeling (als dat zo is), bijvoorbeeld een langere reactietermijn door vakantie
- recht op bedenktijd (als u op een andere manier verkoopt dan in een winkel)
- recht op annuleren (als de consument dit recht heeft)
Is er niet genoeg plek, dan mag u doorverwijzen naar uw website.
Consumenten informeren na de koop
In uw bevestiging moet u alle verplichte informatie opnieuw geven. Zo kan uw klant de informatie bewaren.
Uitzondering
Bij verkoop in een fysieke winkel stuurt u geen bevestiging. Bijvoorbeeld in een supermarkt.
Duidelijk informeren
Duidelijke informatie is in elk geval:
- makkelijk vindbaar (dus niet verstopt in bijvoorbeeld algemene voorwaarden)
- leesbaar (dus niet in bijvoorbeeld extra kleine lettertjes)
- begrijpelijk (dus geen moeilijk of vaag taalgebruik)
In een fysieke winkel mag u informatie weglaten die al duidelijk is zonder dat u het vertelt. Op een aanbiedingsbord in de supermarkt is bijvoorbeeld geen vestigingsadres nodig.
Voorkom een boete voor misleiding en zorg ervoor dat u geen belangrijke informatie weglaat of verstopt.
- Artikel 193c Burgerlijk Wetboek Boek 6
- Artikel 193d Burgerlijk Wetboek Boek 6
- Artikel 193e Burgerlijk Wetboek Boek 6
- Artikel 230l Burgerlijk Wetboek Boek 6
- Artikel 230m Burgerlijk Wetboek Boek 6
- Artikel 230n Burgerlijk Wetboek Boek 6
- Artikel 230t Burgerlijk Wetboek Boek 6
- Artikel 230v Burgerlijk Wetboek Boek 6