Keurmerken en gedragscodes
Of u zich aansluit bij een keurmerk of gedragscode bepaalt u zelf. U moet dit dan wel laten zien en uitleggen. En u moet doen wat uw keurmerk of gedragscode belooft.
Noem de keurmerken en gedragscodes
- van uw eigen bedrijf
- van de brancheorganisatie waar u lid van bent
Voorkom misleiding en noem geen fantasiekeurmerken.
Leg uit wat ze betekenen
Leg duidelijk uit wat uw keurmerk of gedragscode betekent. En verwijs naar meer informatie, bijvoorbeeld de officiƫle website.
Dit is verplicht als u diensten levert, of u verkoopt producten:
- via internet
- per telefoon (telemarketing)
- op straat
- aan huis
- per postorder
Houd u aan de beloftes
U moet werken volgens alle regels en afspraken die bij uw keurmerk of gedragscode horen, zoals:
- producteisen
- klachtenregelingen
- werkafspraken
Voorbeeld
Leden moeten 24 uur per dag bereikbaar zijn volgens de gedragscode van een branchevereniging voor installateurs. Een van de leden is gesloten tussen 18:00 en 6:00, ook bij spoed. Dit mag niet. Het bedrijf moet zijn bereikbaarheid aanpassen. Of het moet zijn lidmaatschap opzeggen en er niet meer mee adverteren.