Regels over online standaardinstellingen
Misschien gebruikt u standaardinstellingen (‘default settings’) op uw website of app. U bepaalt die instellingen dan van te voren voor de consument. Zorg dat consumenten door uw standaardinstellingen niet worden misleid tot een aankoop of toestemming. Het is belangrijk dat consumenten online omgevingen kunnen vertrouwen. Daarom gelden er regels als u standaardinstellingen gebruikt, zoals regels over de inrichting van uw online omgeving.

Met de manier waarop u de instellingen standaard hebt gezet probeert u consumenten misschien tot een bepaalde keuze te bewegen. Dat kan positief zijn voor consumenten, maar het kan ook een minder gunstige keuze voor hen zijn. De kans is groot dat consumenten uw keuze volgen. Want de meeste consumenten passen instellingen of keuzes die al voor hen gemaakt zijn niet meer aan.
Staan de opties standaard ingesteld op een voor de consumenten minder gunstige keuze? Let dan op. De kans is dan groot dat er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk. Oneerlijke handelspraktijken zijn verboden. Consumenten moeten juist kunnen vertrouwen op online omgevingen en er niet worden misleid. Houdt u daarom aan de regels bij de inrichting van uw online omgeving. De ACM houdt toezicht op deze regels.
Een voorbeeld van een ongunstige standaardinstelling is een vooraf aangevinkt hokje. In een bestelproces is een extra optie bij een bestelling dan al gekozen voor de consument. Ze moeten dan actief het vakje uitvinken om de optie er niet bij te nemen. Daardoor gaan consumenten misschien ongemerkt akkoord met aanvullende opties of producten (‘ongevraagde levering’). Een ander voorbeeld is een smartphone waarop de privacy-instellingen standaard ongunstig zijn. Of een abonnement dat automatisch wordt vernieuwd na afloop van een termijn. Dit zijn voorbeelden van standaardinstellingen die schadelijk kunnen zijn voor consumenten.
Als u door de standaardinstellingen ook persoonsgegevens verwerkt, dan moet u zich ook houden aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) , zoals de regels over privacy-by-design en privacy-by-default . De Autoriteit Persoonsgegevens houdt toezicht op de AVG.
Wat moet en wat mag niet?
Tips
Voorbeelden
Relevante regelgeving
- Titel 5, afdeling 2B, Burgerlijk Wetboek Boek 6 (Bepalingen voor overeenkomsten op afstand tussen handelaren en consumenten) , zie artikel 6:230g t/m 6:230z BW.
- Titel 3, afdeling 3A, Burgerlijk Wetboek Boek 6 (Oneerlijke handelspraktijken) , zie artikel 6:193a t/m 6:193j BW.
- Titel 3, afdeling 3, Burgerlijk Wetboek Boek 6 (Algemene voorwaarden) , zie artikel 6:231 t/m 6:247 BW.
- Richtlijn 2005/29/EC (Richtlijn oneerlijke handelspraktijken - geconsolideerde versie)
- Richtlijn 2011/83/EU (Richtlijn consumentenrechten - geconsolideerde versie)
- Richtlijn 93/13/EEG (Richtlijn oneerlijke bedingen - geconsolideerde versie)
- Telecommunicatiewet, zie artikel 11.7 voor regels over ongevraagde communicatie. De Telecommunicatiewet verwijst voor toestemming naar artikel 4, onderdeel 11, van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) ; zie ook art 7(3) AVG over het intrekken van toestemming.
- Algemene Verordening Gegevensbescherming , zie artikel 25 (Gegevensbescherming door ontwerp en door standaardinstellingen).
- Verordening Digitale Diensten (Digital Services Act)
Uitleg bij regelgeving
- Richtsnoeren bij de richtlijn oneerlijke handelspraktijken
- Richtsnoeren bij de richtlijn consumentenrechten
- Richtsnoeren bij de richtlijn oneerlijke bedingen
Handhaving
Meer info: links en voetnoten
- Europese Commissie, Directorate-General for Justice and Consumers, Lupiáñez-Villanueva, F., Boluda, A., Bogliacino, F., et al., Behavioural study on unfair commercial practices in the digital environment : dark patterns and manipulative personalisation : final report, Publications Office of the European Union, 2022.
- Lees hier hoe u spam (ongevraagde communicatie) kunt voorkomen