Kruimelpad

Webwinkel Lef Living past Duitse website aan

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft webwinkel Lef Living verzocht de informatie op haar Duitse website aan te vullen om zo Duitse consumenten beter te informeren over onder meer verzendkosten. De ACM kwam in actie op verzoek van de Duitse consumentenautoriteit. Deze had de ACM benaderd omdat Lef Living in Nederland is gevestigd en op haar Duitstalige website niet voldeed aan de regels die gelden bij de online verkoop van producten.

Lef Living verkoopt (voornamelijk online) meubels en woonaccessoires aan consumenten uit verschillende Europese landen. Voor Nederlandse klanten wordt de website www.wonenmetlef.nl gebruikt. Voor Duitse klanten is dat https://www.lefliving.de. Op deze laatste website constateerde de Duitse toezichthouder een aantal overtredingen, zoals:

  • de informatie over de verzendkosten die Duitse consumenten moesten betalen als ze producten bestelden was onduidelijk;
  • deze informatie werd bovendien te laat in het bestelproces gemeld, waardoor consumenten het niet tijdig in hun aankoopbeslissing konden betrekken;
  • de informatie in het modelherroepingsformulier was onvolledig. Dit formulier bevat informatie die ondernemers verplicht moeten aanbieden op hun website voor consumenten.

Samenwerking in Europa

Consumenten kopen steeds vaker over de grens, vooral online. De regels die gelden bij online aankopen. gelden in de hele Europese Unie, zodat consumenten overal op dezelfde manier zijn beschermd. Europese consumentenautoriteiten werken met elkaar samen om bedrijven die zich niet aan de regels houden aan te kunnen pakken. Buitenlandse autoriteiten kunnen een beroep doen op de ACM als een bedrijf dat in Nederland is gevestigd consumenten in hun land dupeert. De ACM is verplicht om aan zulke verzoeken gehoor te geven.