Kruimelpad

EU-toezichthouders vragen WhatsApp om opheldering over gewijzigde voorwaarden

Vandaag heeft de Europese Commissie en het netwerk van Europese consumentenautoriteiten CPC, waarvan de ACM onderdeel uitmaakt, een brief gestuurd naar WhatsApp, waarin zij het bedrijf vragen een toelichting te geven op de wijzigingen die het in 2021 heeft doorgevoerd in zijn gebruikersvoorwaarden en privacyvoorwaarden. Ook vragen zij dat het bedrijf ervoor zorgt dat het voldoet aan de EU-regels voor consumentenbescherming.

Didier Reynders, EU-commissaris voor Justitie: “WhatsApp moet ervoor zorgen dat gebruikers begrijpen waar zij mee instemmen en hoe hun persoonlijke gegevens worden gebruikt, met name wanneer deze worden gedeeld met partnerbedrijven. Ik verwacht dat WhatsApp zich volledig zal houden aan de Europese regels die consumenten en hun privacy beschermen. Daarom hebben wij vandaag de officiële dialoog gelanceerd. WhatsApp heeft tot eind februari om met toezeggingen te komen die ingaan op onze zorgen.”

Naar aanleiding van een waarschuwing  (alleen in het Engels beschikbaar) van het Europees Bureau van Consumentenverenigingen (BEUC) en nationale consumentenautoriteiten waaronder de de Nederlandse Consumentenbond , vragen de Europese Commissie en de nationale consumentenautoriteiten en onder leiding van de Zweedse consumentenautoriteit, WhatsApp toe te lichten hoe het zijn wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit het Europees consumentenrecht na zal komen. Deze vragen gaan onder andere over of duidelijke informatie aan consumenten wordt gegeven over de gevolgen van hun keuze de nieuwe gebruikersvoorwaarden van het bedrijf te accepteren of te weigeren; over de redelijkheid van WhatsApps notificaties in de app waarin consumenten gevraagd wordt de nieuwe gebruikersvoorwaarden en privacyvoorwaarden te accepteren; en of consumenten voldoende de kans krijgen om bekend te raken met de nieuwe voorwaarden voordat zij ermee instemmen. De Commissie en consumentenautoriteiten hebben ook zorgen over de uitwisseling van persoonlijke gegevens van gebruikers tussen WhatsApp en derden of andere bedrijven van Facebook/Meta. WhatsApp heeft tot eind februari om te overleggen met de Commissie en de nationale autoriteiten.

Meer informatie over de samenwerking tussen de Commissie en consumentenautoriteiten met betrekking tot de opsporing en aanpak van overtredingen van EU-consumentenrecht kunt u hier  (in het Engels) vinden.

ACM en digitale economie

De ACM maakt deel uit van het Europese netwerk van consumententoezichthouders CPC (Consumer Protection Cooperation network) en heeft deelgenomen aan deze actie. Deze aanpak past in de aandacht die de ACM ook in 2022 heeft voor de digitale economie. Consumenten moeten met vertrouwen kunnen deelnemen aan de digitale economie, waar onder meer risico’s zijn voor ongewenste beïnvloeding. Wij spreken online dienstverleners aan op het gebruik van oneerlijke voorwaarden en het overschrijden van de grenzen van beïnvloeding door bijvoorbeeld het gebruik van misleidende keuzearchitectuur en het gebruik van andere misleidende en agressieve handelspraktijken.