Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Gebruikers moeten Amazon Prime in twee klikken op kunnen zeggen

Gebruikers moeten Amazon Prime in twee klikken op kunnen zeggen. Dat hebben de Europese Commissie en de consumentenautoriteiten van de EU-lidstaten waaronder de ACM afgesproken met Amazon. Amazon Prime is een dienst voor het afleveren van pakketten en een streamingdienst voor series en films. Gebruikers kunnen zo eenvoudiger hun abonnement op Amazon Prime opzeggen. Voordat deze afspraken werden gemaakt, konden consumenten wel makkelijk een abonnement afsluiten maar moesten veel moeite doen om het abonnement op te zeggen. Ze moesten bijvoorbeeld verschillende pagina’s door scrollen en waarschuwingen wegklikken. Dat hoeft nu niet meer.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: “Bedrijven moeten het consumenten niet moeilijk maken hun abonnement op te zeggen. We zien vaker dat bedrijven consumenten beïnvloeden om keuzes te maken die ze anders niet zouden maken, door het ze bijvoorbeeld moeilijk te maken hun abonnement te beëindigen. Dit soort manipulatie door de vormgeving van de app of website kan een schending van de consumentenregels zijn. Daar treden we tegen op om consumenten te beschermen tegen dit soort praktijken.”

ACM en de digitale economie

De digitale economie is een belangrijk thema voor de ACM. Consumenten moeten onder meer beschermd worden tegen online misleiding. Daarom heeft de ACM onder meer de ‘Leidraad Bescherming online consument’ uitgebracht. Die leidraad is gebaseerd op Europese consumentenregels en geeft aan waar online verleiding overgaat in misleiding. De leidraad vormt de basis voor onderzoek en handhaving door de ACM. Dit bevordert ook eerlijke concurrentieverhoudingen tussen bedrijven. Op dit moment wordt de Leidraad vernieuwd.

Europese samenwerking

Acht Europese nationale consumentenbonden, waaronder de Nederlandse Consumentenbond, hebben verzocht om aanpak van deze praktijken. De nationale consumentenautoriteiten van de lidstaten van de EU en de Europese Commissie werken nauw samen in het Consumer Protection Cooperation (CPC) Network. Zij hebben deze verzoeken opgepakt. De resultaten gelden in heel Europa.