Kruimelpad

Google moet consumentenrechten beter naleven

De Europese Commissie en de nationale consumentenautoriteiten roepen Google op zich te houden aan de consumentenregels om misleiding te voorkomen. Onder leiding van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Belgische Economische Inspectie zijn verschillende services van Google bekeken, zoals de Google zoekmachine, Google Play Store en de Google Store. Daarna is een reeks van verbeterpunten opgesteld. Die verbeterpunten moet Google in de komende tijd opvolgen, anders volgt er nader onderzoek en mogelijke boetes.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: “Google is voor veel consumenten een startpunt in hun zoektocht naar producten online. Via de zoekmachine, maar ook via diensten als Google Play Store en Google Store. Dat betekent dat Google, net als andere online handelaren zoals marktplaatsen en prijsvergelijkers, de consumentenregels moet naleven. Consumenten moeten ervan uit kunnen gaan dat ze niet misleid worden. De informatie die ze krijgen moet duidelijk en volledig zijn. De keuzes die ze maken moeten niet gestuurd worden door valse reviews of onduidelijke betaalde ranking. Ook moeten contactadressen makkelijk vindbaar zijn. Met andere woorden: consumenten moeten met vertrouwen kunnen ‘Googelen’.”

Wat zijn de verbeterpunten?

Een greep uit de verbeterpunten:

  • Google (Play) Store moet duidelijk aangeven wie de verkoper van het product is en hoe die te bereiken is.
  • Google (Play) Store moet tijdig en duidelijk essentiële product- en servicevoorwaarden tonen.
  • Google zoekmachine moet duidelijk aangeven hoe de ranking tot stand is gekomen en of ervoor is betaald.
  • Google Flights en Google Hotels moeten de prijzen tonen inclusief belasting en andere onvermijdelijke kosten.

ACM en de digitale economie

De digitale economie is een belangrijk thema voor de ACM. Bedrijven en consumenten moeten beschermd worden tegen online misleiding en misbruik van marktmacht. Daarom heeft de ACM onder meer een leidraad ‘bescherming van de online consument’ uitgebracht. Die leidraad is gebaseerd op Europese consumentenregels en geeft aan waar online verleiding overgaat in misleiding. De leidraad vormt de basis voor onderzoek en handhaving door de ACM. Dit bevordert ook eerlijke concurrentieverhoudingen tussen bedrijven.

De nationale consumentenautoriteiten van de lidstaten van de EU en de Europese Commissie werken nauw samen in het Consumer Protection Cooperation (CPC) Network. Als onderdeel van de samenwerking en handhaving hebben de ACM en de Belgische Economische Inspectie het voortouw genomen en de services van Google getoetst aan de Europese consumentenregels.