Regels over het plaatsen van reviews en aanbevelingen
Consumenten bekijken vaak reviews voordat ze iets kopen. Het geeft ze aanvullende informatie. Over bijvoorbeeld de kwaliteit of betrouwbaarheid van het bedrijf of het product. Heeft het goede reviews? Dan kopen consumenten er waarschijnlijk eerder iets van. Het is daarom belangrijk dat consumenten reviews kunnen vertrouwen. U mag consumenten door reviews niet misleiden iets te kopen.

Voor consumenten iets kopen, bekijken zij vaak beoordelingen en aanbevelingen van andere consumenten. Dat helpt ze te beslissen of ze een product van u willen kopen. Daarom moeten consumenten reviews, likes of andere consumentenbeoordelingen kunnen vertrouwen. Daarom gelden er regels als u reviews van consumenten toont. U mag consumenten er niet mee misleiden.
Online reviews
Reviews kunnen consumenten belangrijke informatie geven voordat ze iets kopen. Bijvoorbeeld over de kwaliteit of betrouwbaarheid van het bedrijf of het product. Heeft het goede reviews? Dan kopen consumenten er waarschijnlijk eerder iets van. Het is daarom belangrijk dat consumenten reviews kunnen vertrouwen. U mag consumenten door reviews niet misleiden iets te kopen.
Daarom gelden er regels voor het plaatsen van reviews of als u reviews van consumenten toont. Deze regels gelden ook als u beoordelingen van influencers of testimonials toont. En ook als u reviews door een ander bedrijf laat verzamelen of ze vanuit een andere website ‘inbedt’ in uw eigen website of app (embedded reviews).
Wat moet en wat mag niet?
Tips
Voorbeelden
Relevante regelgeving
- Titel 3, afdeling 3A Burgerlijk Wetboek Boek 6 (Oneerlijke handelspraktijken)
- Richtlijn 2005/29/EC (Richtlijn oneerlijke handelspraktijken – geconsolideerde versie)
Uitleg bij regelgeving
Handhaving
Meer info: links en voetnoten
Aanbevelingen
Consumenten die iets willen kopen, letten vaak op online aanbevelingen van andere consumenten. Heeft een product of bedrijf veel aan likes, volgers, reacties en weergaven op social media? Dan kopen consumenten er waarschijnlijk eerder iets van. Consumenten moeten er daarom op kunnen vertrouwen dat aanbevelingen echt zijn. U mag consumenten er niet mee misleiden iets te kopen.

Heeft een bedrijf op social media veel volgers? Of hebben berichten van dit bedrijf veel reacties, weergaven of likes op social media? Dan kan dat bij de consument een positieve indruk wekken. Ook komt het bericht, product of het bedrijf dan soms hoger in de rangschikking op online platforms of sociale media. Door de betere zichtbaarheid en/of positieve indruk koopt een consument waarschijnlijk sneller een product.
Maar consumenten mogen niet door aanbevelingen worden misleid iets te kopen. Daarom gelden er regels bij het plaatsen van aanbevelingen of als u aanbevelingen toont ter promotie van producten. De regels gelden voor alle soorten aanbevelingen van consumenten die een product promoten. Denk bijvoorbeeld aan likes, volgers, reacties of weergaven.
Wat moet en wat mag niet?
Tips
Voorbeelden
Relevante regelgeving
- Titel 3, afdeling 3A Burgerlijk Wetboek Boek 6 (Oneerlijke handelspraktijken)
- Richtlijn 2005/29/EC (Richtlijn oneerlijke handelspraktijken – geconsolideerde versie)
Uitleg bij regelgeving
Handhaving
Meer info: links en voetnoten
Meldingen over gedrag van andere consumenten
Consumenten die iets willen kopen, letten vaak op gedrag van andere consumenten. Kochten of bekeken veel anderen het product? Of ligt het al bij velen in hun winkelmandje? Dan kopen consumenten het vaak ook eerder. Consumenten moeten er daarom op kunnen vertrouwen dat dit soort meldingen echt zijn. U mag consumenten er niet mee misleiden iets te kopen.

Bedrijven kunnen online aangeven wat de acties zijn (geweest) van andere consumenten. Berichten over gedrag van andere consumenten bestaan in verschillende vormen. Hieronder wat voorbeelden:
- Berichten dat andere consumenten zojuist een product hebben gekocht. Bijvoorbeeld: ‘Noortje en Joris hebben zojuist deze headset gekocht’.
- Berichten hoeveel consumenten een bepaald item in hun winkelwagen hebben liggen. Bijvoorbeeld: ‘Op dit moment hebben 46 mensen deze jurk in hun winkelwagen’.
- Berichten die aangeven hoeveel mensen er op dit moment op de website zijn, zoals: ‘Er zijn nu 287 bezoekers op de website’.
- Berichten die aangeven hoeveel consumenten het product nu bekijken, zoals: ‘Op dit moment bekijken 12 mensen dit hotel’.
- Berichten die aangeven hoeveel consumenten het product gekocht hebben, zoals ‘Dit product is 3000 keer verkocht”, of meer abstract: Dit product is het meest verkocht op deze website’.
Zulke berichten kunnen het gedrag van consumenten beïnvloeden. Ze kunnen door dit soort meldingen de neiging krijgen de keuze van anderen over te nemen, vooral bij twijfel. Ze denken dat het bedrijf of product goed is als anderen dat ook vinden. Daarom noemen we dit ook wel ‘sociaal bewijs’. Bedrijven spelen met dit soort meldingen ook in op een gevoel van schaarste. Ze wekken bijvoorbeeld de indruk dat het product populair is bij andere consumenten. Of dat het product uitverkocht zal zijn, als ze niet snel genoeg handelen.
Consumenten kijken hierdoor soms minder kritisch naar het product en zijn minder geneigd om producten te vergelijken. Ze zullen sneller iets kiezen en kopen. Het is daarom belangrijk dat consumenten berichten over acties van andere consumenten kunnen vertrouwen. Ze mogen er niet door worden misleid iets te kopen. Daarom gelden er regels als u zulke berichten gebruikt.
Wat moet en wat mag niet?
Tips
Voorbeelden
Relevante regelgeving
- Titel 3, afdeling 3A Burgerlijk Wetboek Boek 6 (Oneerlijke handelspraktijken)
- Richtlijn 2005/29/EC (Richtlijn oneerlijke handelspraktijken – geconsolideerde versie)