Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Dit artikel is onderdeel van ‘Leidraad bescherming online consument’. Bekijk volledige leidraad

Hoe u online moet informeren over gebruik van persoonsgegevens

Maak consumenten duidelijk wat u precies met hun persoonsgegevens doet. Bijvoorbeeld dat u de data verkoopt of gebruikt om prijzen of marketinguitingen vast te stellen. Of dat u persoonsgegevens gebruikt om prijzen te personaliseren. Consumenten moeten goed geïnformeerd kunnen kiezen wat ze kopen en van welk bedrijf. Daarvoor moeten ze weten hoe uw bedrijf hun gegevens gebruikt. Zo kunnen ze een aankoop ook vergelijken op het gebruik van (persoons)gegevens.

Kunnen consumenten informatie over gebruik van hun persoonsgegevens niet gemakkelijk vinden of begrijpen? Of niet op tijd? Dan kunnen zij die informatie niet meenemen in hun keuze tot aankoop. Daardoor kunnen consumenten keuzes maken die zij niet gemaakt zouden hebben als zij alles wisten. Dit kan een misleidende handelspraktijk zijn. Oneerlijke handelspraktijken zijn verboden. De ACM houdt toezicht op deze regels uit het consumentenrecht.

Informatie over het gebruik van persoonsgegevens is dus belangrijke informatie die u volgens het consumentenrecht moet geven. In de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG) leest u wat u precies moet melden over het gebruik van persoonsgegevens. De AVG regelt hoe u persoonsgegevens mag verwerken en hoe u de consument toestemming vraagt voor het verzamelen ervan. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is toezichthouder op de AVG. De AP is samen met andere Europese toezichthouders verenigd in de European Data Protection Board. Zij hebben richtsnoeren opgesteld over o.a. de wijze waarop je op grond van de AVG moet informeren over het gebruik van persoonsgegevens en de privacyopties die consumenten hebben.

Wat moet en wat mag niet?

  • Informeer consumenten volledig over de manier waarop u hun persoonsgegevens verzamelt en gebruikt. Dan kunnen ze dat meenemen in hun keuze om een product bij u of een ander bedrijf te kopen.

  • Houdt u aan de AVG als u persoonsgegevens verzamelt en gebruikt.

  • Gebruikt uw website cookies die niet nodig zijn voor de werking van uw website, zoals ‘tracking cookies’? En heeft dit gevolgen voor de privacy van consumenten? Vertel consumenten dan, op de eerste pagina die ze te zien krijgen, duidelijk welke informatie u over hen verzamelt, hoe u die informatie verzamelt en wat u met die informatie doet. Geef ze de keuze om hiermee in te stemmen of niet. Zorg dat u de opties “accepteren” en “weigeren” op een neutrale manier toont. Bijvoorbeeld door beide opties in grote opvallende letters en kleuren te tonen.

  • Laat informatie over het gebruik van persoonsgegevens niet weg. Vermeld deze bijvoorbeeld in een Privacyverklaring.

  • Informeer consumenten niet verkeerd over hoe uw met hun persoonsgegevens omgaat.

Tips

  • Informeer de consument in begrijpelijke taal over wat u doet met zijn persoonsgegevens. Maak de informatie niet te lang en ingewikkeld. Zorg dat de informatie makkelijk te vinden is voor de consument.

  • Test of de informatie die u geeft door de consument wordt begrepen.

Voorbeelden

Voorbeeld: Informeren over het gebruik van (persoons)gegevens in appstores

Een appstore informeert consumenten over allerlei kenmerken van de apps. Bijvoorbeeld de ontwikkelaar, de klantbeoordeling, de prijs, de compatibiliteit en leeftijdsbeperkingen. Maar informatie over de manier waarop de apps (persoons)gegevens gebruiken, staat pas helemaal onderaan. Dit is misleidend en mag dus niet.

Handelt de appaanbieder voor zichzelf? Dan moet hij deze informatie zelf geven. De informatie moet eenvoudig te vinden zijn voor consumenten. Dus bijvoorbeeld niet in kleine lettertjes onderaan de pagina. Consumenten moeten er ook niet voor hoeven scrollen of swipen. Het is in ieder geval goed als deze informatie vlakbij de prijs in geld staat.

Relevante regelgeving

Uitleg bij regelgeving

Handhaving