Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Data scientist Siemen

Portret Neil Gouw

‘Kliks optimaliseren voor marketing? Liever bijdragen aan een maatschappelijk doel’

Siemen:

  • Is data scientist, werkt bij de afdeling Consumenten 
  • Rondde tegelijkertijd twee bachelors af aan de Erasmus Universiteit Rotterdam: econometrie en economie
  • Deed een master econometrie met specialisatie data science
  • Begon in 2018 bij de ACM als trainee via het datascience traineeship van de rijksoverheid

Siemen is een grote Radiohead-fan en verslond de boeken van W.F. Hermans. Hij is gek op het leren van talen. Tijdens zijn studie zat hij voor een uitwisseling in Seoul, Zuid-Korea, en had daar elke dag Koreaanse les. Daarvoor studeerde hij al even Japans en later ook Chinees.

Ging het technische wiskunde of natuurkunde worden, Aziatische talen, of toch University College, waarmee je nog alle kanten op kunt? Data science bleek hét domein voor Siemen.

Siemen: “De praktische toepasbaarheid van de kennis gaf voor mij de doorslag bij de keuze van mijn studie. Bovendien vind ik informatica en machine learning ontzettend interessant. Al die componenten zaten in mijn studie.” Dus verhuisde Siemen op zijn achttiende van Friesland naar Rotterdam.

“Na mijn afstuderen - met een tekstanalyseproject bij het CBS - wilde ik meer mogelijkheden verkennen. Het datascience traineeship van de rijksoverheid sprak me meteen aan omdat ik zo kennis in kon zetten voor een maatschappelijk doel, in plaats van kliks te optimaliseren voor marketingdoeleinden of iets anders commercieels. Via dit traineeship kwam ik bij de ACM, waarvan ik eerlijk gezegd nog nooit had gehoord.”

Steeds meer toegevoegde waarde

“Maar het was meteen goed. Zo goed dat ik na mijn traineeship ben gebleven. Ik vind de diversiteit aan onderwerpen waarmee we te maken hebben enorm leuk - het gaat van de energietransitie naar de digitale economie naar de woningmarkt- en we kunnen als dataspecialisten steeds meer toegevoegde waarde bieden. Collega’s begrijpen en waarderen die toegevoegde waarde ook steeds beter.”

Nepaanbiedingen detecteren

“Ik houd me vooral bezig met webscraping (het ‘schrapen’ van websites, bijvoorbeeld als er een vermoeden is van nepaanbiedingen, dus mogelijke misleiding van consumenten) en met projecten waarbij tekstanalyse komt kijken. Dat wordt steeds populairder en groter. Over data uit cijfers weten we al heel veel, het verwerken van data uit webteksten is nog veel meer onontgonnen gebied, terwijl het gros van de content op het web uit tekst bestaat. Dat maakt het voor mij juist interessant.”

Nieuwe trainees begeleiden

De afgelopen jaren heb ik enorm veel geleerd en ik leer elke dag bij. Via leertrajecten bij onze Academie maar vooral ook van mijn datacollega’s en van de mensen in de caseteams, echte marktspecialisten. Ook mijn soft skills kan ik flink aanspreken, als projectleider en als begeleider van nieuwe trainees, wat ik erg leuk vind om te doen. Ik herken mezelf in hen.”

Siemen op LinkedIn (deze link opent in een nieuw tabblad)