Misleiding voorkomen bij automatisch klikgedrag
Veel gedrag van consumenten is automatisch. Ze klikken bijvoorbeeld op de meest opvallende knop op een website of app. Het is belangrijk dat consumenten online omgevingen kunnen vertrouwen. U mag consumenten niet misleiden door ze automatisch een ongewenste keuze te laten maken. Let daar dus op bij de vormgeving van uw website of app. Vooral bij knoppen en keuzemenu’s.

Met de kennis dat consumenten online vaak automatische keuzes maken kunt u consumenten ook helpen. Bijvoorbeeld door websites of apps zo te ontwerpen dat consumenten gemakkelijk door een bestelproces heen kunnen. Voorkom dat u consumenten naar een keuze stuurt waar zij niet achter staan. Of die niet in het belang van consumenten is.
Het is daarom goed als u steeds checkt welke technieken u inzet om de keuze van consumenten te beïnvloeden. Daarbij is goed als u test hoe deze technieken consumenten beïnvloeden. Hoe meer verschillende technieken u combineert, hoe groter de kans groter dat u daarbij een oneerlijke handelspraktijk verricht. Oneerlijke handelspraktijken zijn verboden.
Wat moet en wat mag niet?
Tips
Voorbeelden
Relevante regelgeving
- Titel 3, afdeling 3A, Burgerlijk Wetboek Boek 6 (Oneerlijke handelspraktijken), zie artikel 6:193a t/m 6:193j BW.
- Richtlijn 2005/29/EC (Richtlijn oneerlijke handelspraktijken - geconsolideerde versie)
- Verordening Digitale Diensten (Digital Services Act)
Uitleg bij regelgeving
Meer info: links en voetnoten
- Europese Commissie, Directorate-General for Justice and Consumers, Lupiáñez-Villanueva, F., Boluda, A., Bogliacino, F., et al., Behavioural study on unfair commercial practices in the digital environment : dark patterns and manipulative personalisation : final report, Publications Office of the European Union, 2022.
- BEUC, “DARK PATTERNS” AND THE EU CONSUMER LAW ACQUIS Recommendations for better enforcement and reform, zie beuc-x-2022-013_dark_patters_paper.pdf