Hoe u online moet informeren over gebruik van persoonsgegevens
Maak consumenten duidelijk wat u precies met hun persoonsgegevens doet. Bijvoorbeeld dat u de data verkoopt of gebruikt om prijzen of marketinguitingen vast te stellen. Of dat u persoonsgegevens gebruikt om prijzen te personaliseren. Consumenten moeten goed geïnformeerd kunnen kiezen wat ze kopen en van welk bedrijf. Daarvoor moeten ze weten hoe uw bedrijf hun gegevens gebruikt. Zo kunnen ze een aankoop ook vergelijken op het gebruik van (persoons)gegevens.

Kunnen consumenten informatie over gebruik van hun persoonsgegevens niet gemakkelijk vinden of begrijpen? Of niet op tijd? Dan kunnen zij die informatie niet meenemen in hun keuze tot aankoop. Daardoor kunnen consumenten keuzes maken die zij niet gemaakt zouden hebben als zij alles wisten. Dit kan een misleidende handelspraktijk zijn. Oneerlijke handelspraktijken zijn verboden. De ACM houdt toezicht op deze regels uit het consumentenrecht.
Informatie over het gebruik van persoonsgegevens is dus belangrijke informatie die u volgens het consumentenrecht moet geven. In de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG) leest u wat u precies moet melden over het gebruik van persoonsgegevens. De AVG regelt hoe u persoonsgegevens mag verwerken en hoe u de consument toestemming vraagt voor het verzamelen ervan. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is toezichthouder op de AVG. De AP is samen met andere Europese toezichthouders verenigd in de European Data Protection Board. Zij hebben richtsnoeren opgesteld over o.a. de wijze waarop je op grond van de AVG moet informeren over het gebruik van persoonsgegevens en de privacyopties die consumenten hebben.
Wat moet en wat mag niet?
Tips
Voorbeelden
Relevante regelgeving
- Afdeling 3A Burgerlijk Wetboek Boek 6 (Oneerlijke handelspraktijken)
- Richtlijn 2005/29/EC (Richtlijn oneerlijke handelspraktijken)
- Algemene Verordening Gegevensbescherming
- Richtlijn (EU) 2019/770 (Richtlijn levering digitale inhoud en digitale diensten)
- Titel 1aa Burgerlijk Wetboek 7 (overeenkomsten voor de levering van digitale inhoud en digitale diensten tussen handelaren en consumenten)