De ACM neemt een nieuw besluit marktanalyse gespreksafgifte. In dit besluit worden de tarieven vastgesteld die telefonieaanbieders elkaar in rekening mogen brengen voor het doorverbinden naar elkaars gebruikers.
Waarom dit besluit?
Eens per drie jaar analyseert de ACM de telefoniemarkten. Als de ACM vaststelt dat er te weinig concurrentie is legt de ACM verplichtingen op aan de aanbieders om dat te verbeteren, zodat consumenten daarvan profiteren.
De telefoonaanbieder van de persoon die wordt gebeld, vraagt voor het gebruik van zijn netwerk een vergoeding aan de aanbieder van de bellende kant, het gespreksafgiftetarief. De beller kan niet kiezen door welke aanbieder zijn gesprek wordt afgewikkeld. Iedere aanbieder heeft dus een monopolie op zijn eigen netwerk. Zonder regulering kunnen de tarieven voor gespreksafgifte daardoor te hoog worden. Daarom stelt de ACM de maximumtarieven voor zowel vaste als mobiele aanbieders vast.
Wat heeft de ACM vastgesteld?
In dit besluit stelt de ACM de tarieven vast voor vaste en mobiele gespreksafgifte voor de komende drie jaar. Het maximumtarief heeft de ACM bepaald op basis van een methode die in lijn is met Europese regels. Deze methodiek heet de pure-BULRIC-kostenmethodiek. Volgens de ACM draagt deze kostenmethodiek maximaal bij aan de concurrentie op de onderliggende retailmarkten, het belang van consumenten en de totstandkoming van de interne Europese markt.
Laatste stap in het proces
Eind 2016 heeft de ACM het ontwerpbesluit geconsulteerd bij de telefonieaanbieders. In dit besluit zijn de reacties van deze marktpartijen verwerkt. Medio april is het voorgenomen besluit genotificeerd bij de Europese Commissie. De Commissie had geen opmerkingen op dit voorgenomen besluit.
Voorafgaand op de notificatie heeft ACM nog gewacht op een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in de beroepszaken tegen het vorige besluit. Nu deze uitspraak uitbleef heeft ACM het niet opportuun gevonden nog langer te wachten met dit nieuwe besluit.
Voor de bijlagen wordt verwezen naar de bijlagen bij het notificatiebesluit.
Meer in deze zaak
- 12-07-2017 Uitspraak CBb bevestigt ACM in kostenmethodiek gespreksafgifte
- 20-06-2017 ACM stelt inwerkingtreding nieuwe gespreksafgiftetarieven uit
- 18-04-2017 Notificatie ontwerpbesluit marktanalyse voor vaste en mobiele gespreksafgifte
- 18-04-2017 Annex C1 Welvaartsmodel bij notificatiebesluit
- 18-04-2017 Annex C2 Beschrijving welvaartsmodel bij notificatiebesluit
- 18-04-2017 Annex B2 Final BULRIC Models bij notificatiebesluit
- 22-11-2016 Herstelpublicatie ontwerpbesluit marktanalyse gespreksafgifte
- 18-11-2016 Annex C2 Beschrijving welvaartsmodel
- 18-11-2016 Annex C1 Welvaartsmodel
- 18-11-2016 Annex B4 Concept paper
- 18-11-2016 Annex B3 Estimating the WACCs for FTR-MTR
- 18-11-2016 Annex B2 Final BULRIC Models
- 18-11-2016 ACM consulteert het ontwerpbesluit marktanalyse gespreksafgifte
- 18-11-2016 Annex B1 Response document
- 18-11-2016 ACM vraagt om reacties op ontwerpbesluit vaste en mobiele gespreksafgifte
- 23-12-2015 Vragenlijst marktonderzoek vaste en mobiele gespreksafgifte