ACM legt aan de webwinkels van T.O.M. B.V. en haar twee directeuren boetes op van in totaal EUR 500.000 wegens het niet naleven van verplichtingen voor webwinkels en wegens oneerlijke handelspraktijken.
T.O.M. B.V. verkoopt via verschillende websites onder andere fietsen en sportkleding aan consumenten. Het bedrijf overtrad de regels voor terugbetaling bij annulering van de aankoop. Bij T.O.M. B.V. was het beleid om retourzendingen af te keuren, bijvoorbeeld als een consument geen rekeningnummer (IBAN) op het retourformulier had vermeld. Het bedrijf betaalde de consument dan niet terug, maar nam ook geen contact op met de consument. Als de consument informeerde waar zijn geld bleef keerde T..O.M. B.V. een waardebon uit. Pas na aandringen kreeg de consument alsnog zijn geld terug, maar zonder de betaalde bezorgkosten.
ACM stelt in dit besluit vast dat T.O.M. B.V. consumenten hierbij onjuist en misleidend heeft geïnformeerd over hun rechten. Ook heeft T.O.M. B.V. de regels voor volledig en tijdig terugbetalen na annulering van de aankoop niet goed nageleefd. Ook heeft het consumenten niet met het juiste betaalmiddel terugbetaald. Bovendien stelt ACM vast dat de werkwijze van TOM B.V.- namelijk om bij het afkeuren van retourzendingen geen actie te ondernemen en te wachten tot de consument zelf vraagt waar zijn geld blijft - onzorgvuldig is en in strijd met de vereisten van professionele toewijding.
T.O.M. B.V. en de feitelijk leidinggevenden hebben bezwaar gemaakt tegen de opgelegde boetes.
Meer in deze zaak
- 02-08-2017 Uitspraak rechtbank boete webwinkel TOM en feitelijk leidinggevers
- 21-12-2016 Besluit op bezwaar webwinkel T.O.M. bv
- 27-09-2016 ACM beboet webwinkels voor overtreden regels terugbetaling