In opdracht van ACM heeft Dialogic een onderzoek uitgevoerd naar de ontwikkeling van marktaandelen op de telecommunicatiemarkten in de periode van 2014 tot en met 2018. Dit onderzoek gebruikt ACM in de marktanalyses.
In het onderzoek heeft Dialogic op basis van markttrends een inschatting gemaakt van de ontwikkeling van de marktaandelen van de verschillende aanbieders van internettoegang, vaste telefonie en zakelijke netwerkdiensten.
In de marktaandelen voor internettoegang verwacht Dialogic weinig verschuivingen. KPN blijft de grootste partij en Ziggo en UPC volgen. Samen hebben en houden deze partijen een groot deel van de markt in handen. De verschuivingen in de consumenten telefoniemarkt volgen die bij internettoegang.
Dialogic verwacht ook dat de marktaandelen voor PSTN (klassieke, analoge telefonie) stabiel zullen blijven. Wat betreft de zakelijke telefoniemarkt verwacht Dialogic een daling van het marktaandeel van KPN.
Dialogic verwacht voor zakelijke netwerkdiensten (bijvoorbeeld communicatie tussen verschillende bedrijfsvestigingen) dat de marktaandelen nauwelijks veranderen, omdat klanten niet zo veel overstappen naar andere typen diensten en andere aanbieders.
Meer in deze zaak
- 10-11-2014 Aanvullend onderzoek naar overstapgedrag van consumenten voor vast internet
- 10-11-2014 Vervolgonderzoek naar overstapgedrag van consumenten voor vast internet
- 18-06-2014 Onderzoek Dialogic onder zakelijke afnemers van telecomdiensten
- 18-06-2014 Onderzoek Blauw aanschaf- en overstapgedrag van consumenten voor vaste telefonie
- 18-06-2014 Onderzoek NERA business case ontbundelde toegang Fiber to the Home
- 18-10-2013 Uitnodiging aan marktpartijen voor een bijeenkomst over marktanalyses telecommunicatie op 4 november 2013