Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Telecommonitor 2012

Lagere omzet voor mobiele aanbieders door minder sms’jes

  • Minder sms’jes en belminuten zorgen voor een lagere omzet voor mobiele aanbieders. Het gebruik van data blijft toenemen.
  • 65 procent van de vaste telefonie aansluitingen is digitaal, 10 procent is gebaseerd op ISDN en 25 procent van de aansluitingen loopt via het klassieke PSTN-netwerk.
  • De gemiddelde snelheid van de breedbandabonnementen gaat omhoog.
  • Groei van digitale televisieaansluitingen neemt af.
  • Breedband, televisie en vaste telefonie worden steeds meer in bundels afgenomen.

Dit zijn enkele opvallende trends uit de marktcijfers over 2012 die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag publiceert over de telecomsector. Deze Telecommonitor laat de ontwikkelingen zien op het gebied van mobiele diensten, vaste telefonie, breedband, televisie, zakelijke netwerkdiensten en bundels op basis van cijfers van de belangrijkste partijen in de telecomsector.

Mobiele diensten

Het totaal aantal aansluitingen met mobiel breedband is eind 2012 ruim 10 miljoen: 9,1 miljoen mobiele telefoons en 1,2 miljoen tablets en dongels. Het totaal aantal aansluitingen dat specifiek voor mobiel breedband gebruikt wordt, zoals voor dongels en tablets, blijft in 2012 stabiel. Het aantal mobiele telefoons met breedband stijgt daarnaast licht met 252 duizend.

De retailomzet van mobiele aanbieders daalt in 2012 door een lagere omzet uit sms’jes en belminuten. De omzet uit datagebruik stijgt weliswaar, maar dat is niet genoeg om de lagere omzet uit sms’jes en belminuten te compenseren. Ten opzichte van 2011 is in 2012 het totale belvolume gedaald tot 22,5 miljard belminuten (-1 procent), het totale volume sms-berichten gedaald naar 7,8 miljard berichten (-29 procent) en het totale volume van dataverbruik gestegen tot 22,7 petabyte (+60 procent).

Vaste telefonie

2012 begon met een daling in belminuten via vaste telefonie, maar in het vierde kwartaal van 2012 stijgt het aantal belminuten via vaste telefonie met 9 procent tot 5,4 miljard. Er wordt zowel meer naar vaste nummers (+10 procent) als naar mobiele nummers (+5 procent) in Nederland gebeld. Ook naar het buitenland wordt meer gebeld (+6 procent).

Het aantal aansluitingen voor vaste telefonie is met 86 duizend gestegen ten opzichte van het derde kwartaal, en bedraagt nu  7,2 miljoen aansluitingen. Het aandeel digitale aansluitingen groeit ten opzichte van het aandeel analoge aansluitingen. In het vierde kwartaal van 2012 wordt 25 procent van de aansluitingen op basis van het klassieke PSTN afgenomen, 10 procent op basis van ISDN en 65 procent op basis van het digitale voice over broadband (VoB).

Breedband

Het totaal aantal breedbandabonnementen komt eind 2012 op 6,7 miljoen. De groei is met 61 duizend nieuwe abonnementen groter dan in het derde kwartaal. Het aantal DSL-aansluitingen daalt met 30 duizend naar 3,3 miljoen, terwijl het aantal kabelaansluitingen met 33 duizend gestegen is naar 3,0 miljoen. Aan het eind van het vierde kwartaal zijn er bijna 400 duizend huishoudens en bedrijven die via glasvezel breedbandtoegang hebben. De groei van 57 duizend glasvezelabonnementen is hoger dan in voorgaande kwartalen. Ook het aantal huishoudens dat aangesloten is op glasvezel groeit per kwartaal; eind 2012 staat de teller op 1,4 miljoen huishoudens.

Naast de verschuiving van DSL-abonnementen naar kabel en glasvezel, wordt de gemiddelde snelheid van de abonnementen steeds hoger. In het derde kwartaal is 66 procent van de abonnementen sneller dan 10 Mbps. 35 procent is zelfs sneller dan 30 Mbps. Ondanks de veranderingen in afname qua infrastructuur en snelheden blijven de verhoudingen in marktaandelen tussen partijen ongewijzigd.

Televisie

Op het totaal van 7,5 miljoen televisieabonnementen ontvangt 81 procent van de huishoudens digitale televisie en zijn er iets minder dan 5,0 miljoen kabelabonnees. 1,3 miljoen huishoudens ontvangt alleen analoge kabeltelevisie. Het aantal digitale abonnementen via de kabel groeide met 21 duizend aansluitingen net als in het derde kwartaal minder hard dan in de eerste helft van 2012.

Bundels

Eind 2012 nemen 5,1 miljoen huishoudens twee of meer diensten bij dezelfde aanbieder af. Een triple of quadruple play bundel van breedbandinternet, televisie en vaste telefonie, eventueel aangevuld met mobiele diensten, is met 3,3 miljoen abonnementen het meest populair.

Van de afzonderlijke producten wordt breedband met 77 procent van de abonnementen het meest in een bundel afgenomen. Vaste telefonie wordt in 62 procent van de abonnementen in een bundel afgenomen, terwijl televisie in 55 procent van de gevallen binnen een bundel wordt afgenomen. Alle diensten worden eind 2012 het meest binnen een triple play bundel afgenomen.

Zakelijke netwerkdiensten

Bedrijven maken voor hun beveiligde interne datacommunicatie en telefonie tussen verschillende vestigingen gebruik van zakelijke netwerkdiensten. Hieronder vallen diensten zoals huurlijnen, virtual private networks (VPN  ’s) en dark fiber (nog niet in gebruik genomen glasvezel). Ten opzichte van het derde kwartaal is het totaal aantal aansluitingen voor zakelijke netwerkdiensten licht gedaald naar ongeveer 153 duizend. De toename van het aandeel datacom (zoals VPN’s) binnen de markt voor zakelijke netwerkdiensten zet zich door ten koste van het aandeel traditionele huurlijnen. Inmiddels bestaat 78 procent van de zakelijke netwerkdiensten uit datacom en nog maar 16 procent uit traditionele huurlijnen. Het overige deel wordt gevormd door dark fiber. Het aantal retail- en wholesale glasaansluitingen neemt toe.

Over de Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt

Elk kwartaal publiceert de Autoriteit Consument & Markt de Telecommonitor. Dit was voorheen de Structurele Marktmonitor van OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit. Vanaf 1 april 2013 heeft deze toezichthouder haar krachten gebundeld met de Nederlandse Mededingingsautoriteit en Consumentenautoriteit in de Autoriteit Consument & Markt.

In deze Telecommonitor zijn een aantal definities gewijzigd ten opzichte van de Structurele Marktmonitor. Vanaf het vierde kwartaal van 2012 worden televisieabonnementen gerapporteerd op basis van het aantal unieke abonnementen in plaats van het aantal aansluitingen. Deze verandering leidt tot een lager aantal abonnementen doordat sommige aanbieders verschillende televisieabonnementen gebundeld aanbieden. Met de integratie van een aantal ISP’s door KPN sinds het vierde kwartaal, worden de televisiediensten van een aantal zelfstandig ISP’s niet gerapporteerd in de Telecommonitor. Daarnaast is overgestapt op een striktere definitie voor een bundel. Waar eerder onder een bundel meerdere diensten op hetzelfde adres werd verstaan, wordt nu onder een bundel meerdere diensten op dezelfde factuur verstaan.

 

Bijlagen

Zie ook