Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Marktcijfers eerste kwartaal 2012

OPTA publiceert de marktcijfers over het eerste kwartaal van 2012. Deze structurele marktmonitor laat de ontwikkelingen op het gebied van mobiele diensten, vaste telefonie, breedband en televisie zien.

Mobiele diensten

Een mobiele telefoon wordt steeds meer gebruikt om te internetten. Het dataverbruik is in het eerste kwartaal van 2012 met 6% gestegen naar 4,57 petabyte. Dit gaat ten koste van het aantal minuten dat gebeld wordt en het aantal verstuurde sms’jes. Dit kwartaal werden 2,3 miljard sms’jes verstuurd. Dit is een daling van maar liefst 11% ten opzichte van het vorige kwartaal. Het aantal belminuten is gedaald van 5,8 miljard in het vorige kwartaal naar 5,7 miljard in dit kwartaal. Het aantal mobiele aansluitingen daalt het eerste kwartaal van 2012 licht van 21,8 naar 21,7 miljoen. Dit komt door een daling in het aantal prepaid aansluitingen en het aantal aansluitingen via MVNO’s. MVNO’s zijn aanbieders zonder eigen netwerk, zoals supermarkten of banken die mobiele diensten (zowel prepaid als abonnement) aanbieden onder hun eigen naam. De groei van het aantal mobiele breedbandaansluitingen vlakt af ten opzichte van het vorige kwartaal. Dit kwartaal kwamen er zo’n 400.000 aansluitingen bij. Deze groei was het laatste kwartaal van 2011 nog ongeveer 800.000 aansluitingen.

Vaste telefonie

Met 5,4 miljard belminuten in het afgelopen kwartaal wordt er ongeveer evenveel gebeld als in het kwartaal ervoor. Er wordt minder naar vaste nummers gebeld, maar meer internationaal (bijna 2%) en naar mobiele nummers (ongeveer 2,5%). In dit kwartaal is het aantal vaste aansluitingen met zo’n 29.000 gedaald ten opzichte van het kwartaal ervoor. Op dit moment zijn er 7,0 miljoen aansluitingen voor vaste telefonie. Hiervan is 60% digitaal. De daling van de vraag naar gereguleerde diensten als WLR en C(P)S neemt toe in het eerste kwartaal van 2012. Alternatieve aanbieders nemen ongeveer 290.000 WLR-aansluitingen af bij KPN. Dit zijn er 5.000 minder dan in het vorige kwartaal. Via een WLR-aansluiting kunnen aanbieders zelf een telefoonabonnement plus belminuten aanbieden aan de consument. Ongeveer 344.000 abonnees nemen alleen hun belminuten af via een andere aanbieder dan KPN. Dit zijn er 10.0000 minder dan in het kwartaal ervoor.

Televisie

Het aantal televisieabonnementen is dit kwartaal 7,7 miljoen. Dit is een toename van slechts 6 duizend abonnementen ten opzichte van het kwartaal ervoor. Er komen steeds meer digitale abonnementen bij ten koste van het aantal analoge abonnementen. Bijna acht op de tien abonnementen is digitaal, terwijl dat een jaar geleden zeven op de tien was. Van alle huishoudens heeft 67% een abonnement bij een kabelmaatschappij en hiervan kijkt zo’n 69% digitaal. Het aantal huishoudens dat alleen nog analoog via de kabel kijkt, is met 9% gedaald tot iets minder dan 1,6 miljoen.
Het aantal huishoudens dat niet via de kabel kijkt, is dit kwartaal met 2,4% toegenomen van 2,49 miljoen naar 2,55 miljoen.

Breedband

Met een groei van 45.000 breedbandaansluitingen in het eerste kwartaal, zijn er in Nederland op dit moment meer dan 6,5 miljoen aansluitingen. Het aantal DSL-aansluitingen komt daarbij uit op 3,4 miljoen, terwijl het aantal kabel- en glasvezelaansluitingen respectievelijk 2,9 miljoen en 290.000 is. Het aantal glasvezelaansluitingen is met 18.000 aansluitingen (bijna 7%) gegroeid ten opzichte van het vorige kwartaal. Steeds meer consumenten kiezen voor een internetabonnement over de kabel (+85.000). Dit gaat ten koste van het aantal abonnementen via DSL (-58.000).

 

Bijlagen

Zie ook