Kruimelpad

Onderzoek

Marktcijfers derde kwartaal 2012

05-03-2013

OPTA publiceert de marktcijfers over het derde kwartaal van 2012. Deze structurele marktmonitor laat de ontwikkelingen op het gebied van mobiele diensten, vaste telefonie, breedband en televisie zien.

Mobiele diensten

In tegenstelling tot het eerste en tweede kwartaal van 2012 stijgt in het derde kwartaal het aantal mobiele aansluitingen. Ten opzichte van het tweede kwartaal is het aantal aansluitingen met 266 duizend gestegen naar 21,9 miljoen. Deze stijging is het resultaat van de stijging in het aantal abonnementen van mobiele aanbieders met een eigen netwerk (MNO’s) en het aantal aansluitingen van aanbieders zonder eigen netwerk. In het derde kwartaal daalde het aantal prepaid aansluitingen bij MNO’s en bleef het aantal aansluitingen dat specifiek voor mobiel breedband gebruikt wordt, dongels en tablets, ongeveer gelijk.

Daar staat tegenover dat het aantal mobieltjes met breedband, net als in het tweede kwartaal, is gegroeid met ruim 400 duizend stuks. Het totaal aantal aansluitingen met mobiel breedband komt daarmee op de 10,1 miljoen. Daarbij gaat het om 9 miljoen smartphones en 1,1 miljoen tablets en dongels. Ondanks deze groei in mobiele aansluitingen blijven de marktverhoudingen tussen de aanbieders ongewijzigd.

De opkomst van mobiel internet is ook in de volumes terug te zien. Zo stijgt ten opzichte van het tweede kwartaal jaar van 2012 het volume van dataverbruik (+11%). Er is in het derde kwartaal in totaal 5,9 petabyte aan data gebruikt. Dit terwijl het volume van sms sterk daalt (-12%). Ook het totale belvolume daalt (-5%).Het totale belvolume in het derde kwartaal komt uit op 5,4 miljard belminuten. Het totaal aantal sms-berichten in die periode is 1,8 miljard, tegenover 2,1 miljard het kwartaal ervoor.

Vaste telefonie

Met 4,7 miljard belminuten in het afgelopen kwartaal wordt er via vaste lijnen 7% minder gebeld dan in het kwartaal ervoor. Ten opzichte van het tweede kwartaal wordt minder naar vaste nummers gebeld (-8%). In tegenstelling tot voorgaande kwartalen wordt in het derde kwartaal ook minder naar internationale (-10%) en mobiele nummers (-4%) gebeld.

Na een lichte stijging in het totaal aantal aansluitingen van vaste telefonie in het voorgaande kwartaal, daalt het totaal aantal aansluitingen in het derde kwartaal met 32 duizend naar 7,1 miljoen aansluitingen. Voor klassieke telefonie zijn er ten opzichte van het voorgaande kwartaal 111 duizend minder aansluitingen op een totaal van 2,6 miljoen. Dit terwijl er met een groei van 79 duizend in het derde kwartaal meer dan 4,4 miljoen digitale aansluitingen zijn. In het derde kwartaal van 2012 wordt 26% van de aansluitingen op basis van het klassieke PSTN afgenomen, 11% op basis van ISDN en 63% op basis van het digitale voice over breedband (VoB).

In tegenstelling tot voorgaande kwartalen stijgt het aantal WLR-aansluitingen. Via een WLR-aansluiting kunnen aanbieders zelf een telefoonabonnement plus belminuten aanbieden aan de consument. Alternatieve aanbieders nemen ongeveer 295 duizend van deze gereguleerde aansluitingen af bij KPN. Dit zijn er tienduizend meer dan in het vorige kwartaal. De daling van de vraag naar het gereguleerde C(P)S zet door in het derde kwartaal van 2012. Ongeveer 312 duizend abonnees nemen hun belminuten af via een andere aanbieder dan KPN. Dit zijn er 18 duizend minder dan in het vorige kwartaal.

Breedband

Het totaal aantal breedbandabonnementen komt in het derde kwartaal op 6,6 miljoen. De groei is afgezwakt naar 19 duizend nieuwe abonnementen. Het aantal DSL-aansluitingen daalt met 53 duizend naar 3,3 miljoen, terwijl het aantal kabelaansluitingen met 34 duizend gestegen is naar 3,0 miljoen. Aan het eind van het derde kwartaal zijn er meer dan 340 duizend huishoudens en bedrijven die via glasvezel internetten. De groei van 38 duizend glasvezelabonnementen is hoger dan in voorgaande kwartalen.

Naast de verschuiving van DSL-abonnementen naar kabel en glasvezel, wordt de gemiddelde snelheid van de abonnementen steeds hoger. In het derde kwartaal is 64 procent van de kabel- en DSL-abonnementen sneller dan 10 Mbps. 28 procent is zelfs sneller dan 30 Mbps. Ondanks de veranderingen in afname qua infrastructuur en snelheden blijven de verhoudingen in marktaandelen tussen partijen ongewijzigd.

Zakelijke netwerkdiensten

Na een gestage daling van het aantal zakelijke netwerkdiensten sinds eind 2010 is in het derde kwartaal het aantal aansluitingen ongeveer gelijk gebleven. Het totaal aantal zakelijke netwerkdiensten komt daarmee uit op ongeveer 154 duizend. De toename van het aandeel datacom ten koste van het aandeel traditionele huurlijnen binnen deze markt zet zich ook door. Inmiddels bestaat 78% van de zakelijke netwerkdiensten uit datacom en nog maar 17% uit traditionele huurlijnen. Het overige deel wordt gevormd door dark fiber. De marktverhoudingen tussen partijen binnen deze markt (gemeten in bandbreedtes van 5%) laat net als voorgaande kwartalen geen verandering zien.

Een andere ontwikkeling is dat het aantal retail- en wholesale glasaansluitingen toeneemt. Deze trend is al enige tijd zichtbaar en duurt ook in het derde kwartaal voort. Het aantal retail zakelijke glasvezelaansluitingen neemt licht toe bijna 5% tot bijna 35 duizend aansluitingen. Het aantal wholesale glasvezelaansluitingen neemt minder sterk toe, met een groeipercentage van bijna 3%. Aan het einde van het derde kwartaal waren er iets meer dan 52 duizend wholesale glasvezelaansluitingen. Ook zakelijk zet de stijging van het aantal glasvezelaansluitingen dus door.

Televisie

Op het totaal van 7,7 miljoen televisieabonnementen ontvangen 6,3 miljoen abonnees digitale televisie en zijn er 5,0 miljoen kabelabonnees. Daarmee kijkt in het derde kwartaal van 2012 ruim 81% van de huishoudens digitale televisie. Nog slechts 1,4 miljoen huishoudens ontvangen enkel analoge kabeltelevisie. Net als vorig kwartaal kwam de groei van digitale abonnementen vooral van concurrenten van kabelaanbieders, met name via IPTV over koper en glas. Dit aantal aansluitingen groeide met 77 duizend (+3%) tot 2,7 miljoen huishoudens. Het aantal digitale abonnementen via de kabel groeide met twintigduizend aansluitingen aanzienlijk minder hard dan in voorgaande kwartalen.