Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Datingwebsites moeten stoppen met misleiden met nepprofielen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet dat er nog steeds datingsites zijn die gebruik maken van nepprofielen zonder daarover duidelijk te zijn. Consumenten worden hierdoor misleid, omdat geen contact mogelijk is met de persoon die in het nepprofiel wordt beschreven. Als het gaat om een nepprofiel moet dit duidelijk vermeld worden. Als er een mogelijkheid is om te chatten, dan moet het duidelijk zijn of de consument chat met de echte persoon die in het profiel beschreven staat of met een zogenaamde ‘chatoperator’ met een nepprofiel.

Meldingen van consumenten die zijn gedupeerd door datingsites met nepprofielen ontvangt de ACM graag via haar loket ACM ConsuWijzer. Deze meldingen gebruikt de ACM als belangrijke signalen voor haar toezicht.

Onderzoek naar datingsites

De ACM heeft eerder onderzoek gedaan naar 17 datingsites die gebruik maakten van nepprofielen. Met de bedrijven achter deze websites heeft de ACM afspraken gemaakt:

  • Consumenten moeten duidelijke informatie krijgen over de status van de gebruikte profielen (aangeven welke nep zijn), zodat consumenten weten waar ze aan toe zijn voordat ze een overeenkomst aangaan;
  • Bij vragen moet de chatoperator eerlijk zijn over zijn of haar hoedanigheid;
  • Kwetsbare consumenten moeten extra worden beschermd: de chatoperator moet de kwetsbare consumenten waarschuwen dat zij met een chatoperator praten en niet met de  persoon die in het profiel staat beschreven.

De bedrijven achter de 17 onderzochte websites zegden toe deze uitgangspunten te hanteren voor al hun websites in Nederland en Denemarken om zo een einde te maken aan deze vorm van online misleiding. Ook voor andere aanbieders van vergelijkbare diensten is hiermee duidelijk aan welke regels zij moeten voldoen.

Onderdeel van deze afspraken was ook dat Nederlandse consumenten die in de onderzochte periode klant waren bij de betrokken websites en schade hebben geleden dit bedrag terug konden vorderen omdat ze waren misleid. De afgelopen periode hebben ongeveer 2500 consumenten zich gemeld. Zij hebben een compensatie ontvangen voor een totaalbedrag van ruim 2 miljoen euro. Het betreft vergoedingen tot tienduizenden euro’s.

De ACM heeft vastgesteld dat de bedrijven zich aan de gemaakte afspraken hebben gehouden. De ACM zal hierop toezicht blijven houden. Inmiddels zijn enkele van de eerder onderzochte websites in handen van andere bedrijven. Mochten deze bedrijven zich niet houden aan de regels die  consumenten beschermen, dan zal de ACM optreden.

Tips voor consumenten

Op ACM ConsuWijzer geeft de ACM tips hoe consumenten kunnen herkennen dat een datingsite gebruik maakt van nepprofielen. Deze websites verdienen hun geld met chatten en niet met ‘dating’. Je herkent dat zo:

  • De site vraagt betaling per verstuurd bericht (in de vorm van ‘credits’)
  • Profielen en reacties zijn vaak te mooi om waar te zijn (en dus niet waar)
  • Het lukt je niet om een ontmoeting te regelen met de persoon achter het profiel waarmee het contact is gelegd.

ACM heeft in 2020 speciale aandacht voor online misleiding.

Zie ook