Kruimelpad

Klachten telecom

Roaming: mobiel bellen, sms’en en internetten in het buitenland

Hebt u een zakelijk abonnement voor mobiele telefonie? En maakt u in het buitenland gebruik van uw telefoon? Bijvoorbeeld door te bellen, sms'en of te internetten? Dan bent u aan het roamen. Voor roaming binnen de Europese Unie (EU) betaalt u geen extra kosten meer naast uw gebruikelijke belkosten. U betaalt hetzelfde als wanneer u in Nederland zou bellen, sms'en of internetten. Ook voor het ontvangen van telefoontjes in het buitenland betaalt u niets, net als thuis.

Kan ik binnen de EU altijd en onbeperkt gratis roamen?

Er zijn enkele uitzonderingen om telecomaanbieders te beschermen tegen misbruik:

  • verblijft u voor langere tijd in een ander EU-land?
  • of hebt u een heel goedkoop abonnement of een onbeperkte databundel?

Dan betaalt u soms een toeslag. Of u mag maar een beperkte hoeveelheid data in het buitenland gebruiken.

Ik ben voor langere tijd in een ander EU-land. Moet ik bijbetalen?

Uw aanbieder kijkt steeds vier maanden terug. Bent u in die vier maanden meer in het buitenland dan thuis? En gebruikt u uw telefoon in het buitenland meer dan thuis? Dan krijgt u een waarschuwing van uw aanbieder.

Blijft u daarna gebruik maken van uw telefoon in het buitenland? Dan mag de aanbieder een toeslag aan u vragen. Dat is voor bellen 0,032 euro per minuut, voor sms'en 0,01 euro per sms en voor data 6 euro per gigabyte (GB). Deze bedragen zijn exclusief btw.

Wanneer telt een dag als een roamingdag?

Maakt u een dag en een nacht in het buitenland gebruik van uw mobiele telefoon? Dan telt die dag als een roamingdag. Woont u in een grensgebied en maakt uw telefoon dagelijks minimaal één keer contact met uw thuisnetwerk? Dan roamt u die dag niet.

Hoeveel kan ik roamen met een goedkoop óf een onbeperkt abonnement?

Wat is een goedkoop abonnement?

Wilt u weten of u een goedkoop abonnement hebt? Dan deelt u uw maandelijkse abonnementskosten (exclusief btw) door het aantal Gigabytes (GB’s) dat u daarvoor krijgt. Is de uitkomst van deze som lager dan 6? Dan hebt u een goedkoop abonnement, u betaalt dan minder dan 6 euro per GB.

Hebt u een goedkoop of onbeperkt abonnement?

Hebt u een goedkoop abonnement of een abonnement met onbeperkte data? Dan mag uw aanbieder de hoeveelheid data voor roaming beperken tot een redelijke hoeveelheid. Uw aanbieder moet u daarover vooraf informeren. En hij moet u waarschuwen als u deze limiet bereikt.

Hebt u een abonnement met onbeperkte internet? Dan krijgt u 2 GB aan data in het buitenland, voor elke 6 euro die u maandelijks aan uw aanbieder betaalt.

Wilt u eenvoudig berekenen hoeveel data u hebt in de EU? Op de website van ons consumentenloket ConsuWijzer,nl vindt u een handige rekentool! De roamingregels voor zakelijke contracten en privécontracten zijn hetzelfde.

Hoe werkt de EU-datalimiet?

U hebt meer gratis data in de EU dan in uw Nederlandse bundel. Hoe zit dat?

Uw aanbieder berekent uw dataverbruik in deze drie stappen:

  1. Eerst maakt u uw bundel op, zoals in Nederland. U betaalt dus geen extra kosten.
  2. Is uw thuisbundel op? En nog lager dan uw EU-datalimiet? Dan betaalt u hetzelfde tarief dat u in Nederland buiten uw bundel betaalt. Totdat u de EU-datalimiet hebt bereikt.
  3. Gebruikt u meer data dan uw EU-datalimiet? Dan mag uw aanbieder toeslagen rekenen (maximaal 6 euro, exclusief btw per GB) plus het tarief dat u normaal ook in Nederland betaalt als u boven uw bundel uitkomt. Het totale bedrag mag niet meer zijn dan 200 euro exclusief btw per GB.

U hebt minder gratis data in de EU dan in uw Nederlandse bundel. Hoe zit dat?

Uw aanbieder berekent uw dataverbruik in deze drie stappen:

  1. Eerst bent u onder uw EU-datalimiet en binnen uw thuisbundel. U betaalt geen extra kosten. Totdat u uw EU-datalimiet bereikt.
  2. Gebruikt meer data dan uw gratis EU-datalimiet? En wel nog binnen uw thuisbundel? De aanbieder mag toeslagen in rekening brengen: maximaal 6 euro exclusief btw per GB. Totdat uw thuisbundel op is. 
  3. Is uw thuisbundel op? Dan mag uw aanbieder toeslagen rekenen (maximaal 6 euro, exclusief btw per GB) plus het tarief dat u normaal ook in Nederland betaalt als u boven uw bundel uitkomt. Het totale bedrag mag niet meer zijn dan 200 euro exclusief btw per GB.

Let op: de maximale toeslagen zijn ieder jaar lager

Kan ik ook gratis roamen met een prepaidkaart?

Hebt u een prepaidkaart? Dan kunt u ook gratis roamen. Maar betaalt u minder dan EUR 6 per GB? Dan mag uw aanbieder de hoeveelheid data voor roaming beperken. Dit mag alleen als uw aanbieder dan niet bekijkt hoe lang u in het buitenland bent.

Wilt u weten hoeveel data u kunt gebruiken? Deel dan als u begint met roamen het bedrag dat aan beltegoed op uw telefoon staat (exclusief btw) door 6. De uitkomst van de som is de hoeveelheid GB’s die u hebt.

In welke landen kan ik gratis roamen?

U kunt gratis roamen in alle landen van de Europese Unie: België; Bulgarije, Cyprus (niet het Turkse gedeelte), Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Kroatië; Slowakije; Slovenië, Spanje, Tsjechische republiek, Verenigd Koninkrijk en Zweden.

Verder kunt u gratis roamen in: IJsland, Noorwegen en Liechtenstein, Guadeloupe, Frans-Guyana, Réunion, Martinique, Mayotte en Saint Martin (Franse gedeelte van Sint Maarten); Azoren en Madeira (Portugal); Canarische eilanden (Spanje), Aland, Ceuta, Gibraltar, Vaticaanstad, San Marino en Monaco (zolang u op het Franse netwerk  zit en niet op het netwerk van Monaco).

Sommige aanbieders bieden ook gratis roaming in andere landen aan. Vraag dit na bij uw aanbieder.

Hoe hoog zijn roamingkosten buiten de Europese Unie?

Bent u van plan te bellen, sms'en of gebruik te maken van mobiel internet buiten Europa? Vraag uw aanbieder dan vooraf welke prijzen daar gelden. Dit mag de aanbieder zelf bepalen.

Is bellen en sms’en van Nederland naar het buitenland ook gratis?

Nee, voor het bellen en sms’en vanuit Nederland naar het buitenland betaalt u wel extra kosten. U kunt bij uw telefoonaanbieder vragen wat de kosten hiervoor zijn. De kosten kunnen verschillen per aanbieder.

Hoe zit het als ik bel vanuit het ene EU-land naar het andere EU-land met een Nederlandse telefoon?

Belt u bijvoorbeeld met uw Nederlandse telefoon vanuit Spanje naar Duitsland? Dan is er sprake van roaming. U betaalt dan alleen uw gebruikelijke Nederlandse belkosten. En belt u bijvoorbeeld in Frankrijk naar een plaatselijk restaurant of luistert u daar uw voicemail af? Ook dan maakt u gebruik van roaming en betaalt u alleen nog uw gebruikelijke Nederlandse belkosten.

Betaal ik extra kosten als ik bel naar een Nederlandse mobiele telefoon die zich in het buitenland bevindt?

Nee, u betaalt gewoon uw gebruikelijke Nederlandse belkosten.

Kan ik ook gratis roamen vanaf een schip of in een vliegtuig?

Zolang u gewoon gebruik maakt van een mobiel netwerk op het land wel. Bijvoorbeeld als u langs de Europese kust vaart. Maar sommige schepen en vliegtuigen hebben ook een eigen mobiel netwerk dat via een satelliet verbinding maakt met de rest van de wereld. Daar kunt u dan op volle zee of in een vliegtuig gebruik van maken. Soms gebeurt dat automatisch, omdat uw telefoon zelf naar het sterkste signaal zoekt. Maar let op! Deze mobiele dienst valt niet onder de roamingregels. U kunt dan ook een hele hoge rekening krijgen. Wilt u voorkomen dat uw telefoon automatisch verbinding maakt met een mobiele dienst via een satellietnetwerk? Zet uw telefoon dan in de vliegtuigstand.

Hebt u een klacht over uw telefoonaanbieder?

Krijgt u bijvoorbeeld hogere kosten in rekening gebracht dan is toegestaan? Neem dan contact op met uw aanbieder. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Schrijf uw aanbieder een officiële brief of e-mail met daarin uw klacht.

Tip: hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Vraag dan of die u kan helpen met een brief of met verdere stappen. Bent u lid van een branchevereniging of werkgeversorganisatie? Dan kunt u kijken of zij juridisch advies geven.

Wilt u vervolgstappen nemen? Bekijk of het zin heeft om naar de rechter te gaan.

Meld uw klacht over uw telefoonaanbieder bij de ACM!

Hebt u een klacht over uw telefoonaanbieder? Wij stellen het op prijs als u hiervan melding bij ons doet. Wij bemiddelen niet tussen u en uw telecomaanbieder om het probleem op te lossen. Wij gebruiken uw melding om te zien of er marktproblemen zijn.

 

 
 

Let op: u kunt hier commentaar geven op deze pagina. Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.