Voorstel codewijziging niet gebruikte transportrechten (GOTORK)
Netbeheer Nederland heeft een voorstel ingediend bij de ACM voor het wijzigen van de voorwaarden elektriciteit. Met het voorstel worden voorwaarden aan de codes toegevoegd over het kunnen verlagen van onnodig gecontracteerd transportvermogen in (dreigende) congestiegebieden. Netbeheer Nederland stelt hiertoe wijzigingen in de netcode Elektriciteit voor. Deze verzameling van voorwaarden worden aangeduid met de afkorting GOTORK, dit staat voor: ‘Gebruik Op Tijd Of Raak het Kwijt’. Voorheen werd hiervoor ook de uitdrukking use-it-or-lose-it (UIOLI) gebruikt.
Onnodig, en ongebruikte, gecontracteerde transportrechten
Partijen met een grootverbruikaansluiting op het elektriciteitsnet maken met hun netbeheerder afspraken over de transportrechten die zij hebben op hun aansluiting. Dit wordt vastgelegd in het ‘gecontracteerd transportvermogen’. De aangeslotene betaalt een tarief om te allen tijde dit vermogen over zijn aansluiting te mogen transporteren.
Om te bepalen of er in een gebied netcongestie verwacht wordt maakt de netbeheerder een inschatting van de toekomstige belasting van het net. De netbeheerder moet hierbij onder andere rekening houden met de huidige belasting van het net en daarnaast een inschatting maken van de mate waarin aangeslotenen in de toekomst van hun gecontracteerd transportvermogen gebruik zullen maken.
Ook wanneer partijen gecontracteerd transportvermogen aanhouden maar aangeven niet voornemens zijn dit te gebruiken moet de netbeheerder hier toch in enige mate rekening mee houden bij het inschatten van de toekomstige belasting van het net. De aangeslotene behoudt immers het recht dat in de toekomst te doen, op dat moment zal de netbeheerder het verzoek om transport niet kunnen afwijzen. Omdat de netbeheerder op deze manier rekening moet houden met onnodig gecontracteerd transportvermogen kunnen substantiële hoeveelheden van dergelijk vermogen leiden tot het vroegtijdig moeten afroepen van een congestiegebied.
Met GOTORK zou de netbeheerder de mogelijkheid krijgen om aantoonbaar niet gebruikt, en onnodig gecontracteerd, transprortvermogen te kunnen verlagen en op die manier het vroegtijdig afroepen van congestiegebieden te vermijden.
Waar kan ik de huidige versie van de codes vinden?
Welke stappen doorloopt een codewijzigingsvoorstel voordat ACM een besluit neemt?
Documenten
Zie ook
- 18-04-2024 Codebesluit niet gebruikte transportrechten (GOTORK)
- 20-07-2023 Wijzigingsopdracht codevoorstel niet gebruikte transportrechten (GOTORK)
- 28-06-2023 Publicatie eindnotitie consultatie ATR en UIOLI/GOTORK
- 06-10-2022 Consultatie alternatieve transportrechten en ‘use it or lose it’