Kruimelpad

Nieuwsbericht

Toezichthouder wil duidelijker prijzen in de reisbranche

27-05-2013

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start vandaag een voorlichtingscampagne voor consumenten en gerichte acties in de reisbranche om prijstransparantie te bevorderen. Met deze actie wil zij een einde maken aan onduidelijke prijzen in de reisbranche. Het gaat om prijzen van vliegtickets, maar ook van vakantiehuisjes en georganiseerde reizen.

ACM wil dat de prijzen worden gepresenteerd inclusief alle onvermijdbare kosten en dat de consument via ‘opt-in’ zelf kan kiezen voor extra diensten. De reis of accommodatie moet geboekt kunnen worden voor de prijs in de advertentie. Deze regels gelden nu al, maar worden door de reisaanbieders nog te vaak omzeild. De toezichthouder gaat, gesteund door de brancheorganisaties, daarom de komende tijd scherp toezien op de naleving van de regels en deze indien nodig afdwingen.

Anita Vegter, bestuurslid ACM: “Het wordt tijd dat reisaanbieders stoppen met het gebruik van onduidelijke prijzen. Dat is onwenselijk voor de consument én voor de branche. Met duidelijke prijzen ontstaat een gelijk speelveld voor bedrijven en kunnen consumenten beter kiezen en vergelijken.”

Spelregels duidelijke prijzen

Om de toepassing van duidelijke prijzen in de reisbranche te vergemakkelijken heeft de Autoriteit Consument & Markt de regels samengevat in vijf punten:

  1. De prijs in de advertentie is de prijs waarvoor geboekt kan worden.
  2. Alle onvermijdbare kosten zijn in de advertentieprijs inbegrepen.
  3. Alle variabele onvermijdbare kosten worden direct bij de advertentieprijs vermeld.
  4. Keuze-elementen worden met hun kosten aan het begin van het boekingsproces duidelijk vermeld.
  5. Keuze-elementen staan niet vooraf aangevinkt.

Deze vijf aandachtspunten zijn afgeleid uit de regels die gelden voor het duidelijk vermelden van prijzen, zoals uit de Wet oneerlijke handelspraktijken, de Luchtvaartverordening en de Reclamecode Reisaanbiedingen. In het kader van deze actie heeft ACM overleg gevoerd met betrokken brancheorganisaties. ACM betrekt hen hierbij omdat het toezicht van ACM  voortbouwt op het private fundament van brancheorganisaties en Stichting Reclame Code. Ook zij staan achter het initiatief om te komen tot duidelijker reisprijzen. Zij hebben aangegeven bovengenoemde punten te verwerken in de Reclamecode Reisaanbiedingen.

Aan het begin van het boekingsproces moet voor de consument duidelijk zijn wat de totale prijs is van de boeking , inclusief alle onvermijdbare kosten. De variabele onvermijdbare kosten worden ook meteen duidelijk bij de advertentieprijs vermeld. Andere extra kosten komen er alleen bij als de consument zelf kiest voor aanvullende diensten en deze ook zelf aanvinkt. Deze kosten moeten aan het begin van de boeking duidelijk worden vermeld. Zo kan de consument direct bepalen wat het totaalbedrag wordt en niet verrast worden door extra kosten die er later in het boekingsproces nog bij komen. Het onderwerp stond als prioriteit op de Agenda van de Consumentenautoriteit en nu van ACM.

Voorlichtingscampagne voor consumenten via ConsuWijzer

ACM start vandaag via het informatieloket ConsuWijzer de campagne “Reisprijzen, laat je niet inpakken”. Deze campagne heeft als doel om consumenten voor te lichten over de regels voor prijzen in de reisbranche.

De laagste advertentieprijs hoeft niet altijd de beste aanbieding te zijn. Wat de beste keuze is, hangt onder andere af van de eventuele extra’s die de consument aan zijn boeking wil toevoegen. Bij vliegtickets kunnen bijvoorbeeld de kosten voor het meenemen van bagage of online inchecken sterk verschillen. Daarom vinden consumenten op ConsuWijzer.nl meer informatie  en de Prijschecker reizen . Dit is een handig hulpmiddel om alle (bijkomende) kosten van een reis bij elkaar op te tellen. Pas dan kan de consument een goede vergelijking maken.

Consumenten die constateren dat  een aanbieder de regels overtreedt, kunnen dit melden bij ConsuWijzer. Deze meldingen helpen ACM bij het handhaven van de regels om te komen tot duidelijke prijzen in de reisbranche.

De komende periode zal ACM hierop actief inzetten. Bedrijven die zich niet aan de regels houden kunnen beboet worden voor maximaal EUR 450.000 per overtreding.