Kruimelpad

OPTA beboet Nederlandse Energie Maatschappij voor overtreden telemarketingregels

OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft de Nederlandse Energie Maatschappij (NLEnergie) medio vorig jaar boetes van in totaal 395.000 euro opgelegd voor het overtreden van meerdere telemarketingregels. NLEnergie is beboet omdat zij consumenten heeft gebeld die eerder aan haar telefonisch hadden aangegeven niet meer gebeld te willen worden. Ook heeft NLEnergie verzuimd om in telefoongesprekken te vragen of zij de consument mag blijven bellen. Deze regels ten aanzien van het aanbieden en respecteren van het recht van verzet bestonden reeds voor de inwerkingtreding van het Bel-me-niet Register.

OPTA kan de boete en de beslissing op bezwaar van NLEnergie bekendmaken omdat NLEnergie de procedure voor een voorlopige voorziening tegen publicatie vandaag heeft beëindigd. Het bedrijf maakte reeds gisteren zelf de boetes bekend.

Telemarketingregels

In de telemarketingregels is opgenomen dat een bedrijf verplicht is om de consument tijdens elk telefoongesprek te vragen of het bedrijf de consument nogmaals mag bellen. Indien consumenten aangeven dat zij niet meer door een bedrijf gebeld willen worden, dan moet het bedrijf hier gehoor aan geven. Sinds 1 oktober 2009 bestaat het Bel-me-niet Register. Het register werd in het leven geroepen als aanvulling op de telemarketingregels.

Als een consument zélf uitdrukkelijk vraagt om telefonisch contact, dan mag een bedrijf deze consument uiteraard bellen.

ConsuWijzer

De meeste telemarketingklachten die bij ConsuWijzer binnenkomen gaan over loterijen (19%), energie (18%), telefonie & televisie (13%), kranten & tijdschriften (9%) en goede doelen (9%). Deze bedrijven veroorzaken ongeveer 80% van de signalen op het gebied van telecom. OPTA heeft inmiddels ruim 1,2 miljoen euro aan boetes opgelegd voor overtredingen van de telemarketingregels.