Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM eist dat Privilege zijn voorwaarden aanpast en tussentijds opzeggen mogelijk maakt

Privilege B.V. biedt consumenten een betaald abonnement aan op de website www.mijnprivileges.nl. Privilege noemt het abonnement zelf een ‘lidmaatschap’. Hiermee krijgen consumenten toegang tot online veilingen van verschillende producten en diensten. Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) beperkt Privilege in zijn voorwaarden de mogelijkheid voor consumenten hun lidmaatschap tussentijds op te zeggen. Dit doen zij door het lidmaatschap na de vaste looptijd van een jaar stilzwijgend met een jaar te verlengen. Het bedrijf dreigt met hoge kosten als de consument toch tussentijds wil opzeggen en stopt met betalen. Dit mag niet. Na de vaste looptijd mag een abonnement, zoals dit lidmaatschap, per maand worden opgezegd. De ACM eist dat Privilege deze regels per 19 oktober 2022 gaat naleven. Voor iedere week dat dit niet gebeurt, moet het bedrijf een dwangsom betalen van 15.000 euro per week tot een maximum van 240.000 euro.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Er gelden strikte regels rond het aangaan, verlengen en opzeggen van abonnementen. Deze regels beschermen consumenten tegen onredelijke blokkades van bedrijven om op te zeggen. Wij spreken bedrijven aan die deze regels overtreden. Aan bedrijven die de regels niet naleven, leggen wij sancties op. Wij vinden het belangrijk dat consumenten vertrouwen kunnen hebben in de digitale economie.”

Wat is er aan de hand?

Privilege B.V. is het bedrijf achter de website www.mijnprivileges.nl. Op deze website kunnen consumenten een lidmaatschap afsluiten. Daarmee krijgt de consument toegang tot online veilingen van verschillende producten en diensten en puzzel- en winacties. Dit lidmaatschap sluit de consument meestal online af in de vorm van een abonnement en kost 165 euro. Na een jaar wordt het lidmaatschap automatisch met een jaar verlengd. Vanaf dat moment betaalt de consument 120 euro per jaar. De algemene voorwaarden bieden niet de mogelijkheid om na deze verlenging tussentijds op te zeggen. Daarnaast staat in de algemene voorwaarden dat de opzegging alleen per ondertekende brief kan. Dit zijn onredelijke voorwaarden die een bedrijf niet mag hanteren.
Privilege heeft ook in zijn algemene voorwaarden staan dat het consumenten beboet die een betaling via automatische incasso belemmeren. Die boete bedraagt drie maal het lidmaatschapsbedrag. Consumenten die betalingen storneerden, ontvingen een brief van het bedrijf met de mededeling dat zij fors beboet zouden worden als de opzegging niet ongedaan gemaakt werd. Ook deze bepaling is onredelijk.

Wat eist de ACM?

ACM heeft Privilege aangesproken en gewezen op de regels die gelden. Omdat Privilege zich nog steeds niet houdt aan deze regels, legt de ACM het bedrijf nu een last onder dwangsom op. Het bedrijf krijgt daarmee een laatste kans zijn praktijk aan te passen en de regels na te leven. Doet het bedrijf dat niet op tijd dan moet het dwangsommen gaan betalen  van 15.000 euro per week met een maximum van 240.000 euro.

Wat zijn de regels?

Bedrijven die hun producten of diensten aanbieden aan consumenten in de vorm van een abonnement mogen het opzeggen daarvan niet onnodig moeilijk maken. Dit betekent dat als je het abonnement online kunt aangaan, je het ook online moet kunnen opzeggen. Je mag daarbij ook geen extra drempels opwerpen in de vorm van boetes, zoals Privilege doet.
Ook geldt dat als de vaste looptijd van het abonnement is afgelopen, het abonnement daarna per maand opgezegd moet kunnen worden. Het abonnement iedere keer weer met een jaar verlengen zonder de mogelijkheid te bieden om tussentijds op te zeggen, zoals Privilege doet, mag niet. Consumenten daarbij onder druk zetten om te betalen voor een onterecht verlengd abonnement, mag ook niet.

Digitale economie

De digitale economie is een agendathema voor de ACM. De digitalisering van de economie gaat onverminderd door, waarbij nieuwe ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen. Dat levert voordelen op, maar kent ook risico’s. De ACM blijft in de digitale economie toezicht houden op het goed functioneren van markten. Met haar toezicht wil de ACM zorgen dat consumenten met vertrouwen kunnen deelnemen aan een digitale economie die werkt voor alle mensen en bedrijven.

Zie ook