Op 3 mei jl. heeft de ACM brieven verzonden naar ruim 170 bedrijven in de energie-, kleding en zuivelsector. In deze brieven roept de ACM bedrijven op om hun duurzaamheidsclaims te controleren en waar nodig aan te passen om ze in lijn te brengen met de wetgeving inzake oneerlijke handelspraktijken. Naar aanleiding van deze brieven heeft de ACM verschillende vragen en reacties ontvangen. De ACM kan niet ingaan op elk individueel geval, maar heeft veel gestelde vragen op een rijtje gezet.
De FAQ is voor het laatste bijgewerkt op 27 mei 2021.
Ik heb specifieke vragen over het gebruik van duurzaamheidsclaims in mijn situatie. Kan ik hiervoor bij de ACM terecht?
De ACM kan alleen algemene voorlichting geven over de regels voor duurzaamheidsclaims en geeft geen advies in individuele gevallen. De Leidraad Duurzaamheidsclaims en de brief bevatten concrete voorlichting en praktische voorbeelden over de regels die gelden voor duurzaamheidsclaims. Het is de bedoeling dat bedrijven op basis daarvan zelf nagaan of de duurzaamheidsclaims die zij gebruiken voldoen aan deze regels. Bij twijfel kunt u een juridisch adviseur inschakelen.
Mijn bedrijf heeft een brief ontvangen, betekent dit dat mijn bedrijf in overtreding is?
De ACM heeft de kleding-, energie- en zuivelsector aangeschreven, omdat uit eerder onderzoek is gebleken dat er in deze sectoren veelvuldig gebruik wordt gemaakt van duurzaamheidsclaims. Dat wil niet zeggen dat alle aangeschreven bedrijven het fout doen. In de selectie voor het versturen van de brieven is namelijk niet op individueel niveau gekeken of ieder bedrijf uit de selectie gebruik maakt van mogelijk misleidende/onjuiste duurzaamheidsclaims. Onze oproep aan alle aangeschreven bedrijven is om te controleren of hun duurzaamheidsclaims kloppen en onderbouwd zijn.
In de brief is aangegeven dat de ACM haar onderzoek vanaf 14 juni voortzet, wat kan ik verwachten?
Vanaf 14 juni gaat de ACM verder onderzoeken of partijen voldoen aan de regels die gelden voor gebruik van duurzaamheidsclaims. In juni zal er daarom niet direct sprake zijn van handhaving, daar is eerste nader onderzoek voor nodig. Aan bedrijven die consumenten misleiden met claims die zij niet kunnen waarmaken kan de ACM een last of een boete opleggen.
Moeten verpakkingen, labels en tags ook voor 14 juni 2021 aangepast zijn?
De ACM heeft in de brief geen individuele deadline gesteld, maar aangegeven wanneer ze het onderzoek naar duurzaamheidsclaims zal voortzetten. De voorzetting van dit onderzoek gaan we niet uitstellen. Het betreft regels die al langere tijd gelden en de ACM heeft hier ook sinds september 2020 extra aandacht en uitleg aan gegeven met de Leidraad Duurzaamheidsclaims en de brieven.
Bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor het naleven van deze regels en kunnen de voorlichting van de ACM daarbij als hulpmiddel gebruiken. Met die eigen verantwoordelijkheid als uitgangspunt, realiseren we ons dat de aanpassing van labels en verpakkingen meer tijd kost dan het aanpassen van websites.
We raden dringend aan eventuele wijzigingen voor de labels en de verpakkingen zo snel mogelijk door te voeren. Indien de uitkomsten van ons onderzoek vanaf half juni daartoe aanleiding geven, zullen we bedrijven ook vragen naar mogelijke wijzigingen op verpakkingen en labels waarmee ze bezig zijn om door te voeren en hoe ze ervoor zorgdragen dat consumenten ook via de verpakkingen en labels op juiste wijze worden geïnformeerd.
Wat bedoelt de ACM met de specificatie, (de uitleg van) de onderbouwing en het ondersteunende bewijs van duurzaamheidsclaim?
Met de specificatie van de claim wordt bedoeld dat het voor consumenten direct duidelijk is wat het concrete duurzaamheidsvoordeel van het product is. Met (de uitleg van) de onderbouwing wordt bedoeld dat u in begrijpelijke bewoordingen uitlegt wat de duurzaamheidsvoordelen zijn van het product en op basis waarvan u de claim maakt. Het ondersteunende bewijs zijn stukken waaruit blijkt dat de duurzaamheidsclaim en bijbehorende onderbouwing juist is, denk hierbij bijvoorbeeld aan een rapport of certificaat.
Zijn wederverkopers verantwoordelijk voor duurzaamheidclaims bij de producten die zij verkopen?
Wederverkopers zijn verantwoordelijk voor de informatie die zij verstrekken bij de verkoop van een product. Bent u leverancier van producten die door andere verkopers worden verkocht? Zorg dan voor eerlijke en juiste informatie over de duurzaamheidsvoordelen van uw product. De wederverkopers kunnen hun klanten dan goed informeren.
Kan ik als wederverkoper een link opnemen naar de website met duurzaamheidsinformatie van het betreffende merk?
Het is toegestaan om een link op te nemen naar de specifieke duurzaamheidsinformatie van de producent/leverancier ter onderbouwing van de claim. Let hierbij wel op dat de onderbouwing binnen 1 muisklik voor te consument te vinden moet zijn. Bovendien bent u, als u naar informatie van de producent/leverancier verwijst, ervoor verantwoordelijk dat de onderbouwing die daar gegeven wordt juist en begrijpelijk is.
Is een bedrijf verantwoordelijk als zijn leverancier of producent hem onjuiste informatie verstrekt over de duurzaamheid van een product?
U bent verantwoordelijk voor de informatie die u verstrekt bij de verkoop van een product. Het is daarom verstandig om regelmatig te controleren of de duurzaamheidsinformatie die u van de leverancier ontvangt wel klopt. U kunt dat bijvoorbeeld doen door onderbouwing/bewijs te vragen van de duurzaamheidsvoordelen die de kledingstukken volgens uw leverancier hebben.
Kan een duurzaamheidsclaim worden onderbouwd door te verwijzen naar een certificaat?
Nee, het kan wel dienen als bewijs. Ter onderbouwing is de bedoeling dat u in begrijpelijke bewoordingen uitlegt wat de duurzaamheidsvoordelen van het product zijn en op basis waarvan u de claim maakt. Hierbij dient u te verwijzen naar het ondersteunende bewijs voor deze onderbouwing en de claim, en aan te geven waar dit vindbaar of opvraagbaar is. U kunt een duurzaamheidsclaim onder andere bewijzen met een certificaat van een controlerende onafhankelijke partij waaruit blijkt dat een product of een leverancier een bepaald duurzaamheidsvoordeel biedt.
Is het verplicht om duurzaamheidsinformatie op tags en labels aan producten te zetten?
Nee, dat is niet verplicht. Maar als u duurzaamheidsclaims op labels en tags gebruikt, mogen ze niet misleidend zijn en moeten deze voldoen aan de regels die in de Leidraad Duurzaamheidsclaims en de brieven zijn weergegeven. Ook op een tag/label moet de claim zodanig zijn geformuleerd of van informatie zijn voorzien dat het voor een consument in één oogopslag duidelijk is wat het specifieke duurzaamheidsvoordeel van het product is.
Gelden er specifieke eisen voor de manier waarop de duurzaamheidsinformatie op een website wordt gepresenteerd? Kan het bijvoorbeeld via pop-ups, uitklapmenu’s of een footer?
Er zijn verschillende mogelijkheden om duurzaamheidsclaim te specificeren en te onderbouwen, hierbij geldt niet een bepaald vormvoorschrift. In de brieven staat aangegeven waar welke informatie moet staan. In het algemeen geldt dat de informatie op zodanige manier moet worden verstrekt dat de consument deze niet kan missen. Een link in een footer naar de onderbouwing is dus onvoldoende, deze link moet direct bij de claims staan. Bovendien mag u geen onnodige drempels opwerpen voor de consument om de relevante informatie te kunnen bereiken.
Voldoet mijn bedrijf aan de regels als wij de richtlijnen en initiatieven voor communicatie van bijvoorbeeld een keurmerk of certificerende instantie volgen?
U bent zelf verantwoordelijk voor de communicatie die u doet. Let daarom goed op of deze richtlijnen of initiatieven voor de communicatie voldoen aan de regels zoals toegelicht in de Leidraad Duurzaamheidsclaims en in de brieven.
Mijn bedrijf gebruikt keurmerken op zijn producten, welke informatie moet hij hierbij vermelden?
Een keurmerk is ook aan te merken als een duurzaamheidsclaim en moet daarom voldoen aan de regels zoals toegelicht in de Leidraad Duurzaamheidsclaims en in de brief. Dit houdt onder andere in dat voor consumenten in één oogopslag duidelijk moet zijn wat het specifieke duurzaamheidsvoordeel van het keurmerk is en waar de consument meer informatie over het keurmerk kan vinden.