Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Uitspraak CBb in zaak spamboete Daisycon

Uitspraak in hoger beroep tegen spamboete

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft op 3 april 2018 uitspraak gedaan in de zaak Daisycon. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) had aan Daisycon B.V. een boete opgelegd voor het overtreden van het spamverbod. In deze zaak legde de ACM in 2013 een boete van 810.000 euro op omdat Daisycon als affiliate netwerk betrokken was bij het verzenden van in totaal ruim twee miljard ongevraagde commerciële e-mailberichten zonder dat de toestemming van ontvangers daarvoor was aangetoond. Daarnaast konden de ontvangers zich niet effectief afmelden voor de commerciële e-mails. De Rechtbank Rotterdam heeft dit besluit eerder bevestigd en de boete verlaagd tot € 795.000, omdat de procedure niet binnen een redelijke termijn was afgrond.

Daisycon terecht beboet in drie rollen

Volgens het CBb moet Daisycon worden aangemerkt als verzender van de berichten. Daisycon kan in de rol van affiliate netwerk, adverteerder en publisher worden gezien als verzender. Daisycon is namelijk niet alleen “hulppersoon” geweest bij de verzending. Ook bevestigt het CBb dat Daisycon de commerciële e-mails ongevraagd en zonder toestemming heeft verzonden. De ACM heeft het bedrijf ook boetes opgelegd voor het feit dat ontvangers zich niet daadwerkelijk konden afmelden voor de e-mails. Het CBb oordeelt dat deze boetes ook terecht zijn opgelegd.

Boetes leidinggevenden geschrapt

Het CBb oordeelt tevens dat in het boetebesluit niet duidelijk is uitgelegd waarom de individuele bestuurders hoofdelijk aansprakelijk zijn gesteld voor de boetes die zijn opgelegd aan Daisycon. Daarom hoeven de bestuurders die boetes niet  te betalen. Verder heeft het CBb de totale boete verder verlaagd tot een bedrag van € 770.000, omdat de procedure niet binnen een redelijke termijn is beëindigd.

Deze uitspraak is onherroepelijk.

De uitspraak ondersteunt de aanpak van affiliate netwerken die de ACM eerder heeft ingezet.

Zie ook