Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Sms-aanbieder voldoet aan last OPTA over geldige afmeldmogelijkheid

Het college van OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft SD&P Interactive B.V. (hierna: SD&P) een last onder dwangsom opgelegd om het bedrijf te laten stoppen met het versturen van sms-berichten zonder geldige afmeldmogelijkheid. Dit is een overtreding van het spamverbod. Bij sms-diensten is het namelijk verplicht dat de sms’jes een geldige afmeldmogelijkheid vermelden. Elke dag dat SD&P verzuimt een geldige afmeldmogelijkheid mee te sturen met haar sms-diensten kost het bedrijf 30.000 euro met een maximum van 900.000 euro. SD&P voldoet inmiddels aan de last.

Werkwijze SD&P

SD&P biedt haar sms-diensten onder andere via eenvoudige spelletjes op websites aan, waarbij prijzen kunnen worden gewonnen. Om een prijs te kunnen winnen, moet een mobiel nummer worden ingevoerd op een website. De consument ontving vervolgens een sms’je met de kosten van de sms-dienst en de afmeldmogelijkheid. Nadat de consument de sms-dienst is aangegaan, ontbrak in de daarop volgende betaal-smsjes een geldige afmeldmogelijkheid. Dit maakte het voor consumenten moeilijk om van het sms-abonnement af te komen als deze er eenmaal aan vast zat. OPTA heeft klachten over SD&P ontvangen via www.spamklacht.nl. Om ervoor te zorgen dat SD&P bij elk sms’je een geldige afmeldmogelijkheid biedt, heeft OPTA het bedrijf een last onder dwangsom opgelegd. Deze last onder dwangsom laat onverlet dat OPTA nog verder onderzoek doet naar SD&P.

Uitspraak Commissie Handhaving Gedragscode

SD&P is op 7 mei 2009 door de Commissie Handhaving Gedragscode SMS-dienstverlening bestraft wegens misleidende communicatie over haar sms-dienst YAMTALK. De Commissie Handhaving heeft SD&P per die datum verboden de abonnementsdienst YAMTALK gedurende drie maanden aan te bieden en een boete opgelegd. De Commissie Handhaving Gedragscode SMS-dienstverlening handhaaft de afspraken uit de sms-gedragscode. In deze sms-gedragscode hebben aanbieders van sms-diensten afspraken gemaakt met de aanbieders van mobiele telefonie. Daarnaast moeten deze aanbieders zich uiteraard aan het wettelijk spamverbod te houden.

SD&P heeft inmiddels bezwaar ingediend tegen de last bij OPTA en kan daarna nog in beroep gaan bij de rechter.

Zie ook

Meer in deze zaak