Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Consumentenautoriteit dwingt opnieuw websites die toegangskaarten doorverkopen tot aanpassingen

Onderstaande informatie is mogelijk verouderd. Vanaf 13 juni 2014 treden nieuwe consumentenregels in werking. Wilt u meer weten?

Consumentenregels vanaf 13 juni 2014


De Consumentenautoriteit heeft opnieuw aan vier bedrijven die online toegangskaarten voor concerten en (sport)evenementen doorverkopen lasten onder dwangsom opgelegd, omdat zij de regels omtrent de informatievoorziening aan consumenten onvoldoende naleven.

Het betreft de volgende vier websites:

  • ticketunlimited.nl
  • pepetickets.nl
  • ticketsnederland.nl
  • kaartverkoop.nl

en anderstalige versies van deze websites.

De Consumentenautoriteit eist dat deze websites worden aangepast op punten als:

  • het vermelden dat het om doorverkochte tickets gaat
  • het informeren van consumenten over de mogelijke risico's die zij hierdoor kunnen lopen
  • het op de juiste manier vermelden van de prijs
  • het vermelden van de gegevens over het bedrijf dat achter de website zit.

Als zij de aanpassingen niet tijdig doorvoeren, verbeuren zij dwangsommen tot EUR 5000 per week per overtreding tot een maximum van EUR 100.000 per overtreding. In september jl. heeft de Consumentenautoriteit al aan vijf andere websites waarop tickets worden doorverkocht lasten onder dwangsom opgelegd. Bij recente controle is gebleken dat alle vijf websites (4alltickets, tickets4events, budgetticket, onlineticketshop en worldticketshop) niet volledig aan de opgelegde lasten voldeden. Daarom zijn bij de bedrijven dwangsommen ingevorderd van in totaal EUR 25.000.

Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: 'Het is belangrijk dat de consument bewust kiest of hij wel of niet een doorverkocht ticket wil kopen. Dat kan hij alleen maar doen als hij juist wordt geïnformeerd. Vandaar dat wij daar zo scherp op toezien. Informatie op internet is vluchtig. Daarom zullen we deze bedrijven kritisch blijven volgen.'

Aanpak Consumentenautoriteit

De Consumentenautoriteit heeft de afgelopen periode diverse stappen gezet om ervoor te zorgen dat websites die toegangskaarten doorverkopen hun informatievoorziening aan consumenten verbeteren. In mei jl. heeft de Consumentenautoriteit aangekondigd, dat zij websites die hun informatievoorziening niet op orde hadden zou aanpakken.

In september jl. heeft de Consumentenautoriteit al voor vijf andere websites waarop tickets worden doorverkocht lasten onder dwangsom opgelegd. Namens drie websites is hiertegen bezwaar ingediend. Voor alle vijf websites zijn recent dwangsommen ingevorderd van in totaal EUR 25.000.

De vier ondernemingen die nu lasten opgelegd hebben gekregen, hebben de Consumentenautoriteit laten weten hun websites te zullen aanpassen. Met het opleggen van lasten wil de Consumentenautoriteit verzekeren dat zij zich ook in de toekomst aan de regels blijven houden. De Consumentenautoriteit zal dit dus blijven controleren.

De komende periode zal de Consumentenautoriteit bezien of andere websites die nog niet aan de regels voldoen ook voor deze maatregel in aanmerking komen.

De Consumentenautoriteit heeft dit jaar oneerlijke handelspraktijken online als een van de aandachtsgebieden benoemd. De aanpak van de online verkoop van toegangskaarten is hierbij een van de speerpunten.

Zie ook