Consumentenautoriteit dwingt websites die toegangskaarten doorverkopen tot aanpassingen
Onderstaande informatie is mogelijk verouderd. Vanaf 13 juni 2014 treden nieuwe consumentenregels in werking. Wilt u meer weten?
Consumentenregels vanaf 13 juni 2014
De Consumentenautoriteit heeft aan vier bedrijven die online toegangskaarten voor concerten en (sport)evenementen doorverkopen lasten onder dwangsom opgelegd, omdat zij de regels omtrent de informatievoorziening aan consumenten onvoldoende naleven. De Consumentenautoriteit eist dat zij hun websites aanpassen op punten als:
- het vermelden dat het om doorverkochte tickets gaat
- het informeren van consumenten over de mogelijke risico's die zij hierdoor kunnen lopen
- het op de juiste manier vermelden van de prijs
- het vermelden van de gegevens over het bedrijf dat achter de website zit.
Het betreft de volgende vijf websites:
- 4alltickets.nl
- Tickets4events.nl
- Budgetticket.nl
- Onlineticketshop.nl
- Worldticketshop.nl
Als zij de aanpassingen niet tijdig doorvoeren, verbeuren zij dwangsommen tot 5000 euro per week per overtreding tot een maximum van EUR 100.000 per overtreding. De bedrijven hebben toegezegd de vereiste aanpassingen te zullen doorvoeren.
Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: 'Het is belangrijk dat de consument op basis van de juiste informatie zijn keus kan maken. Dat de bedrijven hun websites aanpassen is goed voor de consument. Uiteraard zullen we het kritisch blijven volgen.'
Aanpak Consumentenautoriteit
De Consumentenautoriteit heeft de afgelopen periode diverse stappen gezet om ervoor te zorgen dat websites die toegangskaarten doorverkopen hun informatievoorziening aan consumenten verbeteren. In mei jl. heeft de Consumentenautoriteit aangekondigd, dat zij websites die hun informatievoorziening niet op orde hadden zou aanpakken. Vijf bedrijven hebben hierna hun websites zodanig aangepast dat ze voldoen aan de wettelijke regels. Voor de bovengenoemde websites heeft de Consumentenautoriteit nu lasten onder dwangsom opgelegd. De komende periode zal zij bezien welke andere websites die nog niet aan de regels voldoen ook voor deze maatregel in aanmerking komen.
De Consumentenautoriteit heeft dit jaar oneerlijke handelspraktijken online als een van de aandachtsgebieden benoemd. De aanpak van de online verkoop van toegangskaarten is hierbij een van de speerpunten.
Zie ook
- 14-02-2013 Uitspraak rechtbank Rotterdam op het beroep in de zaak Budgetticket B.V. en Worldticketshop B.V.
- 13-05-2011 Besluit op bezwaar tegen openbaarmaking in de zaken Budgetticket B.V. en Worldticketshop B.V
- 13-05-2011 Besluit op bezwaar (met BAC) in de zaken Budgetticket B.V. en Worldticketshop B.V.
- 22-12-2010 Consumentenautoriteit dwingt opnieuw websites die toegangskaarten doorverkopen tot aanpassingen
- 26-08-2010 Lasten onder dwangsom in zaken 4alltickets, Tickets4events, Budgetticket en Worldticketshop