Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Consumentenautoriteit dwingt websites die toegangskaarten doorverkopen tot aanpassingen

Onderstaande informatie is mogelijk verouderd. Vanaf 13 juni 2014 treden nieuwe consumentenregels in werking. Wilt u meer weten?

Consumentenregels vanaf 13 juni 2014


De Consumentenautoriteit heeft aan vier bedrijven die online toegangskaarten voor concerten en (sport)evenementen doorverkopen lasten onder dwangsom opgelegd, omdat zij de regels omtrent de informatievoorziening aan consumenten onvoldoende naleven. De Consumentenautoriteit eist dat zij hun websites aanpassen op punten als:

  • het vermelden dat het om doorverkochte tickets gaat
  • het informeren van consumenten over de mogelijke risico's die zij hierdoor kunnen lopen
  • het op de juiste manier vermelden van de prijs
  • het vermelden van de gegevens over het bedrijf dat achter de website zit.

Het betreft de volgende vijf websites:

  • 4alltickets.nl
  • Tickets4events.nl
  • Budgetticket.nl
  • Onlineticketshop.nl
  • Worldticketshop.nl

Als zij de aanpassingen niet tijdig doorvoeren, verbeuren zij dwangsommen tot 5000 euro per week per overtreding tot een maximum van EUR 100.000 per overtreding. De bedrijven hebben toegezegd de vereiste aanpassingen te zullen doorvoeren.

Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: 'Het is belangrijk dat de consument op basis van de juiste informatie zijn keus kan maken. Dat de bedrijven hun websites aanpassen is goed voor de consument. Uiteraard zullen we het kritisch blijven volgen.'

Aanpak Consumentenautoriteit

De Consumentenautoriteit heeft de afgelopen periode diverse stappen gezet om ervoor te zorgen dat websites die toegangskaarten doorverkopen hun informatievoorziening aan consumenten verbeteren. In mei jl. heeft de Consumentenautoriteit aangekondigd, dat zij websites die hun informatievoorziening  niet op orde hadden zou aanpakken. Vijf bedrijven hebben hierna hun websites zodanig aangepast dat ze voldoen aan de wettelijke regels. Voor de bovengenoemde websites heeft de Consumentenautoriteit nu lasten onder dwangsom opgelegd. De komende periode zal zij bezien welke andere websites die nog niet aan de regels voldoen ook voor deze maatregel in aanmerking komen.

De Consumentenautoriteit heeft dit jaar oneerlijke handelspraktijken online als een van de aandachtsgebieden benoemd. De aanpak van de online verkoop van toegangskaarten is hierbij een van de speerpunten.

Zie ook