Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Voldoende keuze voor consumenten en restaurants voor bezorgen en afhalen van maaltijden

Consumenten en restaurants hebben voldoende keuze voor het laten bezorgen of afhalen van maaltijden. Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na vooronderzoek naar een voorwaarde die Thuisbezorgd.nl stelt aan restaurants. Thuisbezorgd wil dat restaurants dezelfde prijzen gebruiken op hun eigen website én de website van Thuisbezorgd. Deze ‘gelijke-prijsgarantie’ levert volgens de ACM op dit moment geen nadelige effecten op voor consumenten. Daarom ziet de ACM geen aanleiding om nader onderzoek te doen.

Voldoende keuze

Consumenten kunnen op veel verschillende manieren een maaltijd bestellen, afhalen of laten bezorgen. Bijvoorbeeld via een online platform zoals Thuisbezorgd.nl, Hungry.nl of Sneleten.nl. Of via de eigen website van een restaurant. Maar de consument kan ook zelf in het restaurant of telefonisch een maaltijd bestellen bij bijvoorbeeld een pizzeria of snackbar in de buurt. Consumenten maken op dit moment gebruik van al deze verschillende manieren.

Restaurants kunnen ook kiezen waar en op welke manier ze hun maaltijden willen aanprijzen en verkopen: alleen op een eigen website of ook via een online platform. De afspraak tussen Thuisbezorgd en de aangesloten restaurants om gelijke prijzen te gebruiken, heeft geen nadelig effect voor consumenten.

Veel nieuwe spelers en nieuwe initiatieven

Daarnaast houdt de ACM er rekening mee dat er veel verandert op het gebied van het bestellen, afhalen of bezorgen van maaltijden. Zo komen er steeds nieuwe spelers op de markt met nieuwe concepten. Denk dan aan Foodora, Deliveroo en UberEats. In zo’n veranderende en groeiende markt is het niet nodig om op te treden tegen een gelijke-prijsgarantie zoals Thuisbezorgd die hanteert.

Platforms & online consument

De voorwaarden die Thuisbezorgd.nl stelt aan restaurants hadden om twee redenen de belangstelling van de ACM:

  • Consumenten regelen steeds meer online. Voor de ACM is het belangrijk dat consumenten ook dan voldoende keuzes hebben. Het is één van de thema’s van de ACM in 2016 en 2017.
  • Online platforms kunnen snel heel groot worden. Een sterke positie in de markt brengt ook risico’s met zich mee. Dit heeft de ACM vorig jaar toegelicht in de publicatie ‘Grote platforms, grote problemen?’

Een gelijke-prijsgarantie is een voorbeeld van een bepaling in een zogenaamde verticale overeenkomst. Zo’n verticale overeenkomst is een afspraak tussen een leverancier en een afnemer. Vorig jaar maakte de ACM bekend dat haar toezicht vooral gericht is op afspraken die een nadelig effect hebben voor consumenten.

Zie ook