Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Online shoppen zorgt voor explosieve groei pakketvervoer

Nederlandse consumenten shoppen massaal online. Het pakketvervoer is de afgelopen jaren dan ook sterk gegroeid. In 2015 leverden de pakketvervoerders 208 miljoen pakketten binnen Nederland af, een stijging van 11,3% ten opzichte van 2014. Het grensoverschrijdende pakketvervoer van en naar Nederland groeide in 2015 zelfs nog harder. Dit steeg met 12,7% ten opzichte van 2014 tot 92 miljoen pakketten. Dit blijkt uit de Marktscan Pakketten van de Autoriteit Consument & Markt.

Met de Marktscan Pakketten presenteert ACM de actuele stand van de Nederlandse pakkettenmarkt. Een aantal bevindingen:

  • Het pakketvervoer groeit explosief
  • Klein aantal grote webwinkels verzendt zeer veel pakketten; zij hebben sterke inkooppositie
  • De gemiddelde opbrengst per pakket daalt
  • PostNL is de grootste speler op de binnenlandse markt
  • Steeds meer servicepunten
  • Dienstverlening focust steeds meer op behoefte van consumenten

Pakketvervoerders experimenteren binnen de groeiende pakkettenmarkt met hun dienstverlening. Ze bezorgen bijvoorbeeld ook in het weekend en in de avond of op de dag van bestelling. We zien dat een klein aantal grote webwinkels zeer veel pakketten verzendt. Grote verzenders betalen de pakketvervoerders lagere tarieven en kunnen eerder nieuwe dienstverlening bieden dan kleine webwinkels. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kortere levertijden.

Gemiddelde opbrengst per pakket daalt

Over de periode van 2012 tot en met 2015 zijn de gemiddelde opbrengsten voor binnenlands pakketvervoer met € 0,30 per pakket gedaald naar € 4,23, dit is een daling van 6,7%. Voor grensoverschrijdende pakketten zijn de gemiddelde opbrengsten sterker gedaald, namelijk met 20,3% naar € 8,15 per pakket.

PostNL grootste speler op binnenlandse pakkettenmarkt

Het binnenlands pakketvervoer kent twee grote spelers: PostNL en DHL Parcel. PostNL heeft een marktaandeel van 55-60% en DHL Parcel heeft een aandeel van 25-30%. Daarnaast zijn kleinere partijen als DPD en GLS actief. Ook zijn er lokale vervoerders actief op de pakkettenmarkt binnen Nederland. Het grensoverschrijdend pakketvervoer kent vier grote spelers: UPS, PostNL, DPD en GLS. Samen hebben deze vier spelers 80-90% van de markt in handen. PostNL heeft hier in 2015 marktaandeel gewonnen.

Steeds meer servicepunten

Alle pakketvervoerders zijn van plan hun netwerk van servicepunten uit te breiden. Van de 6.300 servicepunten voor pakketten in 2015 in Nederland zijn er 2.900 van PostNL en 1.350 van DHL Parcel. De andere servicepunten zijn van DPD (750), GLS (700) en UPS/Kiala (650).

Over de Marktscan Pakketten

Het aantal brievenbuspoststukken blijft sterk afnemen, en de groei van het aantal pakketten zet door.  Ook heeft het vervoer van grensoverschrijdende pakketten de aandacht van de Europese Commissie. Met de publicatie van de Marktscan Pakketten start ACM een publieke consultatie. Partijen die actief zijn op de pakketvervoermarkt kunnen tot 20 juni 2016 reageren op de inhoud van de scan.

Zie ook

Meer in deze zaak