Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Begrijpelijk en vergelijkbaar aanbod van energiebedrijven voor consument

Elk aanbod aan consumenten om over te stappen van energiebedrijf moet begrijpelijk en vergelijkbaar zijn. Alleen dan kunnen zij kiezen voor het aanbod dat het beste bij hen past. “Als de consument een geïnformeerde keuze kan maken, gaat daar concurrentiedruk van uit. Aanbieders zullen dan beter hun best moeten doen voor nieuwe én bestaande klanten. Dat leidt tot scherpere prijzen, betere service en innovatie.”, aldus Anita Vegter, bestuurslid van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Welke informatie de klant moet krijgen staat in het document Informatievoorziening op de consumentenmarkt voor energie. Hierover is uitvoerig met de energiesector gesproken. Nu is voor aanbieders in de energiesector volstrekt duidelijk waar zij zich aan moeten houden. ACM zal de naleving gaan controleren.

Aanbod op maat

ACM heeft met de aanbieders afgesproken dat aanbiedingen voortaan op maat worden gedaan, waarbij gebruik gemaakt kan worden van het daadwerkelijke verbruik van elektriciteit en gas zoals dat bijvoorbeeld op de jaarafrekening te vinden is. Schattingen op basis van gemiddeld verbruik of op basis van gezinsgrootte of type huis staan vaak veraf van het feitelijk verbruik. Met een aanbod op maat wordt voorkomen dat de werkelijke kosten heel anders zijn dan op basis van het aanbod verwacht werd. Ook is afgesproken dat duidelijke termen worden gebruikt die bij alle aanbieders hetzelfde zullen zijn.

Verder is het verplicht om:

  • Consumenten vooraf te informeren over alle kosten. Daardoor ontstaat er een totaalprijs waarmee een aanbod eenvoudig kan worden vergeleken met een ander aanbod.
  • De juiste kosten voor netbeheer te vermelden, want die zijn per netbeheerder verschillend.
  • Bij de totaalprijs in ieder geval de jaarkosten te tonen. Die staan namelijk ook op de afrekening van de huidige leverancier en dat maakt vergelijken wel zo makkelijk.
  • Tijdig en persoonlijk een tariefswijziging te communiceren. Mocht de klant op basis hiervan zijn contract willen opzeggen, dan kan dat tijdig voordat dat nieuwe tarief in werking treedt. Daarmee wordt voorkomen dat klanten ongemerkt van een laag (actie)tarief in een veel hoger tarief komen.
  • Aan consumenten duidelijk te maken of ze groene of grijze energie kopen.

Consumenten die advies willen over het vergelijken van energiebedrijven kunnen terecht bij ConsuWijzer, het consumentenloket van ACM.

Zie ook

Meer in deze zaak