Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM: Energieleveranciers informeren consument met zonnepanelen onvoldoende

Veel energieleveranciers informeren consumenten met een zonnepaneel onvoldoende over saldering en teruglevertarieven. De methode die leveranciers hanteren bij het salderen en de tarieven die zij de consument bieden als deze elektriciteit teruglevert blijken wel in orde. Dit concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een onderzoek naar aanleiding van binnengekomen vragen en klachten bij het informatieloket ConsuWijzer. Anita Vegter, bestuurslid ACM: “Aanbieders moeten consumenten volledig en juist informeren zodat zij aanbiedingen kunnen vergelijken en nota’s kunnen controleren. Als de consument een geïnformeerde keuze kan maken gaat daar concurrentiedruk van uit. Dit is goed is voor de prijs, kwaliteit en innovatie.”

Salderen en terugleveren

Consumenten die elektriciteit opwekken met zonnepanelen mogen energie die ze ‘over’ hebben terugleveren aan het openbare net. Het verrekenen van de hoeveelheid energie die het energiebedrijf aan de consument levert met de elektriciteit die de consument teruglevert heet salderen. Voor energie die de consument teruglevert, moet het energiebedrijf een redelijke terugleververgoeding betalen.

Consumenten volledig en juist informeren

Eind vorig jaar heeft ACM met de energieaanbieders  afspraken gemaakt over hoe de consument voortaan te informeren over producten en prijzen. Het aanbod van leveranciers aan consumenten moet begrijpelijk en vergelijkbaar zijn waarbij alle aanbieders dezelfde duidelijke termen gebruiken. Consumenten kunnen zo een geïnformeerde keuze maken voor een leverancier en facturen controleren. Uit dit onderzoek blijkt echter dat veel leveranciers niet of zeer beperkt de vereiste informatie geven aan zonnepaneelbezitters terwijl zij verplicht zijn hen volledig te informeren over saldering en teruglevering. ACM heeft de aanbieders hier op aangesproken en zal scherp monitoren of aanbieders hun informatievoorziening verbeteren. Gebeurt dit niet, dan zal ACM overgaan tot handhaving.

Verschillende methoden en tarieven

Leveranciers hanteren verschillende salderingsmethoden en terugleververgoedingen. Uit het onderzoek blijkt dat deze allemaal voldoen aan de wet. Zonnepaneelbezitters die meer opwekken dan verbruiken kunnen een gering financieel voordeel behalen bij de keuze voor terugleververgoedingen. Er zijn namelijk leveranciers die vanuit hun duurzame imago een hogere vergoeding bieden.

Meer informatie over het terugleveren van energie

Zie ook