Kruimelpad

Onderzoek

De Nederlandse postmarkt in 2012

09-07-2013

Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de taak om de ontwikkelingen in de nationale markt voor postvervoerdiensten en het effect van liberalisering van die markt in kaart te brengen. ACM rapporteert hierover jaarlijks aan de minister van Economische Zaken.

In 2012 waren er twee postvervoerbedrijven die overal in Nederland post konden bezorgen: PostNL en Sandd. ACM heeft gegevens van die bedrijven verzameld. Omdat uit deze gegevens vertrouwelijke informatie afgeleid kan worden, kan ACM de meeste gegevens niet openbaar maken.

Marktaandelen

Doordat post steeds vaker wordt vervangen door elektronische alternatieven, zijn de volumes en omzetten in de postmarkt in 2012 wederom gedaald.
In 2012 werd 80-90% van de geadresseerde brievenbuspost door PostNL bezorgd.  PostNL blijft daarmee veruit de grootste aanbieder. Het marktaandeel van Sandd is in 2012 binnen de bandbreedte 10-20% gebleven, maar stijgt gestaag. Ondanks dat de totale volumes dalen, is het volume dat Sandd heeft bezorgd in 2012 gestegen. Deze groei is deels te danken aan de  overname van Selekt Mail in 2011.

Ontwikkeling concurrentie

De markt voor postvervoersdiensten is onder te verdelen in drie segmenten: direct mail, periodieken (tijdschriften e.d.) en transactiepost (bankafschriften, facturen). Transactiepost wordt over het algemeen ongesorteerd en tijdskritisch aangeboden voor verzending. PostNL is de enige postvervoerder die post de volgende dag kan bezorgen. Op dit segment is daarom weinig concurrentie te verwachten en heeft PostNL een onverminderd hoog marktaandeel. In de twee andere segmenten wordt post vaker gesorteerd aangeboden en is het minder van belang is dat de post de volgende dag wordt bezorgd. Op dit deel van de markt kiezen zakelijke verzenders vaker voor Sandd.