Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

De Nederlandse postmarkt in 2011

OPTA heeft de taak om de ontwikkelingen in de nationale markt voor postvervoerdiensten en het effect van liberalisering van die markt in kaart te brengen. OPTA rapporteert hierover jaarlijks aan de minister van Economische Zaken.

4,5 miljard poststukken: daling
In totaal zijn er in 2011 ongeveer 4,5 miljard poststukken vervoerd, waarvoor postvervoerbedrijven 1,5 miljard euro hebben ontvangen. In 2011 zijn de volumes en omzetten met 6 procent gedaald ten opzichte van de volumes en omzetten in 2010. Deze daling is ongeveer even groot als in voorgaande jaren.
De reden voor deze daling is waarschijnlijk dat communicatie per post vervangen wordt door communicatie via elektronische alternatieven.

Ontwikkelingen op de markt
In 2011 heeft Sandd de activiteiten van Selekt Mail overgenomen en is Netwerk VSP Geadresseerd door moederbedrijf PostNL uit de markt gehaald. Sindsdien is vrijwel de gehele markt voor brievenbuspost in handen van PostNL en Sandd.

Marktaandelen
Op de totale markt had PostNL in 2011 gemeten in volume een marktaandeel van 80-90%.
Sandd had in 2011 met een marktaandeel van 10-20% een significant groter marktaandeel dan in 2010. De groei van het marktaandeel komt voornamelijk door de overname van Selekt Mail.
Hoewel het marktaandeel van Sandd op de gehele markt voor zakelijke post nog beperkt is, heeft zij op een enkel segment van de markt waarop zij met haar huidige infrastructuur diensten kan aanbieden een in volume aan PostNL gelijkwaardig of zelfs sterker marktaandeel weten te bewerkstelligen.

Concurrentie in marktsegmenten
OPTA concludeert dat concurrentie alleen plaatsvindt op de zakelijke markt en dan vooral in het segment van het vervoer van post die gesorteerd wordt aangeleverd en die drie dagen na aanlevering moet worden bezorgd.
Ondanks de liberalisering is het marktaandeel van PostNL nog steeds (bijna) 100 procent in de volgende segmenten van de postmarkt:
- consumentenpost;
- zakelijke post die de dag na aanlevering moet worden bezorgd;
- zakelijke post die ongesorteerd wordt aangeleverd.
OPTA verwacht niet dat onder gelijkblijvende omstandigheden concurrentie tot stand komt op deze delen van de markt.

 

Relevante publicaties:

De Nederlandse Postmarkt 2010

De Nederlandse Postmarkt 2008-2009


Documenten

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.

Bijlagen

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.

Zie ook