Op 26 februari 2013 heeft de Consumentenautoriteit een besluit genomen in de zaak betreffende luchtvaartmaatschappij Ryanair.
Ryanair biedt via haar website www.ryanair.com/nl vliegtickets aan de Nederlandse consument aan. De Consumentenautoriteit heeft het boekingsproces op de website van Ryanair onderzocht. De wijze waarop vluchten en aanverwante diensten worden aangeboden is getoetst aan artikel 23 van de Europese luchtvaartverordening en aan de wetgeving inzake oneerlijke handelspraktijken. Daarnaast is beoordeeld of Ryanair heeft voldaan aan de informatieverplichtingen die gelden voor aanbieders van een dienst van een informatiemaatschappij (zoals het via internet aanbieden van goederen of diensten).
De Consumentenautoriteit is tot de conclusie gekomen dat Ryanair in strijd heeft gehandeld met deze regelgeving. Ryanair heeft op haar website niet consequent alle voorzienbare en onvermijdbare kosten in de gepresenteerde prijs voor vliegtickets opgenomen. Daarnaast bood Ryanair haar klantenservice alleen in de Engelse taal aan zonder dit goed duidelijk te maken op de Nederlandstalige website. Het online boekingsproces van Ryanair heeft voor consumenten geen adequate mogelijkheid om eventuele bij het boeken gemaakte invoerfouten op te merken en te herstellen. Tenslotte heeft Ryanair in strijd met de wettelijke verplichting daartoe, geen e-mailadres op haar website getoond. Daardoor wordt rechtstreekse communicatie met Ryanair bemoeilijkt.
Voor de vastgestelde overtredingen legt de Consumentenautoriteit boetes op met een totaal van EUR 370.000,-. Daarnaast legt zij Ryanair drie lasten onder dwangsom op voor de overtredingen waarvan de Consumentenautoriteit is gebleken dat deze nog niet zijn beëindigd.
Ryanair heeft tegen deze beslissing bezwaar aangetekend.
Meer in deze zaak
- 13-05-2016 Uitspraak CBb over boetes aan Ryanair
- 20-03-2015 Rechtbank heeft boetes Ryanair grotendeels in stand gelaten
- 06-12-2013 Besluit op bezwaar boete Ryanair
- 20-03-2013 Consumentenautoriteit beboet Ryanair