Uitspraak CBb over boetes aan Ryanair
Op 10 mei 2016 heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) uitspraak gedaan in de zaak Ryanair. Het hoger beroep van Ryanair is ongegrond verklaard.
Wat vond het CBb?
De uitspraak van het CBb bevestigt de eerdere uitspraak van de rechtbank. Het CBb stelt dat ACM het gelijkheidsbeginsel niet heeft geschonden aangezien zij vergelijkbare zaken in de reissector vergelijkbaar heeft behandeld. Ook oordeelt het CBb dat de boetes die ACM heeft opgelegd passend en evenredig zijn. De overtredingen worden net als bij de rechtbank door het CBb bevestigd.
Waar ging de zaak over?
Op de website van Ryanair stonden de prijzen voor vliegtickets vermeld waarin niet alle voorzienbare en onvermijdbare kosten waren opgenomen. De prijzen werden in het boekingsproces soms verdubbeld. Daarnaast bood Ryanair haar klantenservice alleen in het Engels aan zonder dit duidelijk te vermelden op de volledig Nederlandstalige website. Het online boekingsproces van Ryanair bood consumenten geen goede mogelijkheid om gemaakte invoerfouten bij het boeken op te merken en te herstellen. Tenslotte vermeldde Ryanair geen e-mailadres op haar website. Consumenten konden een contactformulier gebruiken.
Voor deze overtredingen heeft ACM aan Ryanair vier boetes opgelegd van in totaal € 370.000. De rechtbank verlaagde in beroep de boete naar €324.000, onder andere vanwege overschrijding van de redelijke termijn. Voor drie overtredingen is de boete gecombineerd met een last onder dwangsom. Ryanair heeft haar website inmiddels op alle punten aangepast.
Nu het hoger beroep ongegrond is verklaard, blijven de boetes in stand en is de uitspraak definitief.
Meer in deze zaak
- 20-03-2015 Rechtbank heeft boetes Ryanair grotendeels in stand gelaten
- 06-12-2013 Besluit op bezwaar boete Ryanair
- 20-03-2013 Boetebesluit Ryanair
- 20-03-2013 Consumentenautoriteit beboet Ryanair