Rechtbank heeft boetes Ryanair grotendeels in stand gelaten
ACM had eerder aan luchtvaartmaatschappij Ryanair boetes opgelegd van in totaal € 370.000 voor vier overtredingen. Zo had Ryanair op haar website niet consequent alle voorzienbare en onvermijdbare kosten opgenomen in de gepresenteerde prijs voor vliegtickets. Daarnaast bood Ryanair haar klantenservice alleen in de Engelse taal aan zonder dit duidelijk te vermelden op de Nederlandstalige website. Het online boekingsproces van Ryanair bood consumenten geen goede mogelijkheid om eventuele bij het boeken gemaakte invoerfouten op te merken en te herstellen. Tenslotte vermeldde Ryanair geen e-mailadres op haar website terwijl dit wel verplicht is. Deze overtredingen achtte de rechtbank bewezen.
De rechtbank heeft de boete verlaagd onder andere vanwege de overschrijding van de redelijke termijn. De boete komt nu uit op € 324.000.
Meer informatie over de uitspraak in de zaak tegen Ryanair
Meer in deze zaak
- 13-05-2016 Uitspraak CBb over boetes aan Ryanair
- 06-12-2013 Besluit op bezwaar boete Ryanair
- 20-03-2013 Boetebesluit Ryanair
- 20-03-2013 Consumentenautoriteit beboet Ryanair