Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Verkoop via telemarketing

Als u aan consumenten verkoopt via telemarketing, moet u bewijs hebben dat u hen mocht bellen. Wees eerlijk aan de telefoon over uw bedoelingen. En geef alle verplichte informatie op het juiste moment. Zo moet u soms schriftelijk akkoord vragen.

Snel naar:

Bewijs dat u mag bellen

U moet per consument bewijs hebben dat u hen mag bellen:

De consument gaf toestemming

  • De toestemming geldt voor het product of de dienst waarover u belt.
  • De toestemming is nog steeds geldig.
  • Consumenten kozen hier bewust voor. Dus niet via vooraf aangevinkte hokjes of onder druk.
  • Zij kunnen de toestemming makkelijk terugdraaien.

De consument is klant

  • U belt met iemand die de afgelopen 3 jaar iets bij u kocht.
  • U biedt deze persoon eenzelfde soort product of dienst aan, van uw eigen bedrijf (bijvoorbeeld verlenging van het abonnement op uw tijdschrift).

Bel via uw echte telefoonnummer

  • U bent echt bereikbaar op dit nummer, gratis of tegen normale belkosten.
  • Het nummer is zichtbaar. Dus geen anoniem nummer.

Wees duidelijk over wie u bent

  • Zeg uw naam.
  • Vertel namens welk bedrijf u belt.
  • Leg uit dat u iets wilt verkopen.

Wees duidelijk over uw aanbod

Geef alle verplichte informatie over uw product of dienst die u vóór de koop moet geven.

Vraag schriftelijk akkoord voor abonnementen en leveringscontracten

U stuurt dan een contract per post of e-mail waarin u de klant vraagt om akkoord. Pas na het schriftelijk akkoord zit uw klant eraan vast.

Zo’n schriftelijk akkoord is verplicht bij telefonische verkoop van:

  • abonnementen op diensten, bijvoorbeeld cv-onderhoud of een sportschool
  • abonnementen op telefonie, internet of tv
  • energiecontracten voor levering van elektriciteit, gas of warmte
  • levering van water

Voor andere diensten en producten is een schriftelijk akkoord niet nodig. Het is dan voldoende als de consument:

  • duidelijk akkoord gaat met uw aanbod
  • uw bedrijf dit kan bewijzen, bijvoorbeeld via een opname (voicelog)

Bevestig de koop

Geef alle verplichte informatie die hoort bij het bevestigen van de aankoop.

Bied het recht van verzet aan

Consumenten moeten uw telefoontjes kunnen stoppen:

  • Vertel in elk gesprek dat zij het recht op verzet hebben.
  • Verwijder direct hun nummer als consumenten laten weten dat zij niet meer gebeld willen worden.

Bronnen

Artikel 11.7 Telecommunicatiewet