Verkopen aan consumenten

Regels voor telemarketing

Belt u consumenten om een product te verkopen of een dienst aan te bieden? Vaak zijn ze niet voorbereid op een verkoopgesprek. Houd u daarom aan de regels voor telemarketing.

Gebruik het Bel-me-niet Register

Mensen die staan ingeschreven in het Bel-me-niet Register mag u niet bellen. Ook niet voor politieke partijen of goede doelen. U mag wel consumenten bellen die klant van uw bedrijf zijn of geweest zijn. Ook als ze ingeschreven staan in het Bel-me-niet Register. U moet dan wel vragen of u mag blijven bellen. Zeggen ze nee? Dan mag u niet meer bellen.

Laat consumenten weten waarvoor u belt

Vertel consumenten direct aan het begin van elk telefoongesprek duidelijk:

  • wie u bent en namens welk bedrijf u belt; en
  • dat u hun iets wilt verkopen.

Lees ook wat u vóór de koop moet vertellen over:

Zorg bij diensten, abonnementen of leveringscontracten voor een schriftelijk aanbod

Belt u op eigen initiatief naar consumenten? En bestaat uw aanbod uit:

Doe het aanbod dan schriftelijk of per e-mail. Tekenen ze dit aanbod? Of sturen ze hun schriftelijke instemming aan u? Pas op dat moment is er een geldig contract.

Wat telt niet als schriftelijke instemming?

Wat geldt niet? Bijvoorbeeld als u in het telefoongesprek, waarin u het aanbod doet, consumenten vraagt:

  • om op een bepaalde telefoontoets te drukken ter bevestiging van de overeenkomst;
  • om een mondeling ja te geven dat op band wordt opgenomen.

In deze voorbeelden is er geen schriftelijke instemming. Er is dus ook geen geldig contract.

Gaat de consument per telefoon akkoord en klikt hij of zij daartoe op een hyperlink tijdens een telefoongesprek? En is het niet duidelijk dat hij of zij daarmee een overeenkomst sluit? Of heeft de consument tijdens het gesprek het contract en de algemene voorwaarden niet kunnen lezen, voordat hij of zij op de hyperlink klikte? Dan is er geen geldig contract.

Wanneer is schriftelijke instemming niet nodig?

Een schriftelijke instemming is niet nodig in de volgende situaties:

  • u belt om een bestaand energiecontract of dienstenabonnement te verlengen;
  • u verkoopt via de telefoon tegelijk een product en een dienst die bij elkaar horen;
  • u verkoopt een tastbaar product.

Fieldset and label

Heeft deze informatie u geholpen?
 
 

Let op: u kunt hier commentaar geven op deze pagina. Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.