Regels voor telemarketing

Belt u consumenten om een product te verkopen of een dienst aan te bieden? Vaak zijn ze niet voorbereid op een verkoopgesprek. Houdt u daarom aan de regels voor telemarketing. Doe dat ook als u belt voor een goed doel of politieke partij.

Let op: deze regels gelden vanaf 1 juli 2021.

Bel alleen met toestemming

U mag alleen mensen bellen die u daarvoor toestemming gaven. De toestemming moeten ze zelf actief geven. Dit betekent bijvoorbeeld dat vooraf door u aangevinkte hokjes zijn verboden. Ook mag u mensen niet onder druk zetten om toestemming te geven. En de toestemming moet makkelijk weer zijn in te trekken.

Verder moet duidelijk zijn:

  • voor welke producten of diensten de toestemming geldt en
  • voor hoelang de toestemming geldt

Let op: ook eenmanszaken, VOF’s, CV’s en maatschappen mag u niet zomaar bellen. Dat mag alleen als zij bij hun telefoonnummer duidelijk aangeven dat het bedoeld is voor telemarketing. Alleen de vermelding van een telefoonnummer in het KvK-Register is dus onvoldoende om te mogen bellen.

Klanten mag u bellen

U mag mensen bellen die klant van uw bedrijf zijn. Of die dat maximaal 3 jaar geleden zijn geweest. Vraagt u nieuwe klanten om hun telefoonnummer? Dan moet u hen de mogelijkheid bieden om direct te zeggen dat ze niet gebeld willen worden (opt-out).

Bel uw klanten alleen over gelijksoortige producten of diensten. Een klant met een tijdschriftabonnement mag u bijvoorbeeld niet bellen over een krantenabonnement.

Belt u voor een goed doel of politieke partij? Dan mag u mensen bellen als zij:

  • een schenking hebben gedaan of
  • vrijwilligerswerk hebben gedaan of
  • bij een demonstratie zijn geweest

Vraag of u mag blijven bellen

Vraag in ieder telefoongesprek of u in de toekomst mag blijven bellen. Zeggen ze nee? Dan mag u niet meer bellen. Dit heet het recht van verzet.

U mag uw telefoonnummer niet afschermen. Het moet zichtbaar zijn voor de mensen die u belt. Zo kunnen ze u terugbellen en gebruik maken van hun recht van verzet. Uw telefoonnummer moet bereikbaar zijn tegen de gebruikelijke gesprekskosten of gratis.

Laat consumenten weten waarvoor u belt

Vertel consumenten direct aan het begin van elk telefoongesprek duidelijk:

  • wie u bent en namens welk bedrijf u belt; en
  • dat u hun iets wilt verkopen.

Lees ook wat u consumenten vóór de koop moet vertellen over:

Zorg bij diensten, abonnementen of leveringscontracten voor een schriftelijk aanbod

Belt u op eigen initiatief naar consumenten? En bestaat uw aanbod uit:

Doe het aanbod dan schriftelijk of per e-mail. Tekenen ze dit aanbod? Of sturen ze hun schriftelijke instemming aan u? Pas op dat moment is er een geldig contract.

Wat telt niet als schriftelijke instemming?

Wat geldt niet? Bijvoorbeeld als u in het telefoongesprek, waarin u het aanbod doet, consumenten vraagt:

  • om op een bepaalde telefoontoets te drukken ter bevestiging van de overeenkomst;
  • om een mondeling ja te geven dat op band wordt opgenomen.

In deze voorbeelden is er geen schriftelijke instemming. Er is dus ook geen geldig contract.

Gaat de consument per telefoon akkoord en klikt hij of zij daartoe op een hyperlink tijdens een telefoongesprek? En is het niet duidelijk dat hij of zij daarmee een overeenkomst sluit? Of heeft de consument tijdens het gesprek het contract en de algemene voorwaarden niet kunnen lezen, voordat hij of zij op de hyperlink klikte? Dan is er geen geldig contract.

Wanneer is schriftelijke instemming niet nodig?

Een schriftelijke instemming is niet nodig in de volgende situaties:

  • u belt om een bestaand energiecontract of dienstenabonnement te verlengen;
  • u verkoopt via de telefoon tegelijk een product en een dienst die bij elkaar horen;
  • u verkoopt een tastbaar product.

Fieldset and label

Heeft deze informatie u geholpen?
 
 

Let op: u kunt hier commentaar geven op deze pagina. Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.