Verkopen aan consumenten

Regels voor telemarketing

Belt u consumenten om een product te verkopen of een dienst aan te bieden? Vaak zijn ze niet voorbereid op een verkoopgesprek. Houd u daarom aan de regels voor telemarketing.

Gebruik het Bel-me-niet Register

Mensen die staan ingeschreven in het Bel-me-niet Register mag u niet bellen. Ook niet voor politieke partijen of goede doelen. U mag wel consumenten bellen die klant van uw bedrijf zijn of geweest zijn. Ook als ze ingeschreven staan in het Bel-me-niet Register. U moet dan wel vragen of u mag blijven bellen. Zeggen ze nee? Dan mag u niet meer bellen.

Laat consumenten weten waarvoor u belt

Vertel consumenten direct aan het begin van elk telefoongesprek duidelijk:

  • wie u bent en namens welk bedrijf u belt; en
  • dat u hun iets wilt verkopen.

Lees ook wat u vóór de koop moet vertellen over:

Zorg bij diensten, abonnementen of leveringscontracten voor een schriftelijk aanbod

Belt u op eigen initiatief naar consumenten? En bestaat uw aanbod uit:

Bevestig dan het telefonische aanbod schriftelijk of per e-mail. Zo kunnen consumenten het rustig doorlezen en een bewuste keuze maken. Tekenen ze dit aanbod? Of sturen ze hun schriftelijke instemming aan u? Pas op dat moment is er een geldig contract. En pas dan gaat de bedenktijd in.

Wat telt niet als schriftelijke instemming?

Wat geldt niet? Bijvoorbeeld als u in het telefoongesprek, waarin u het aanbod doet, consumenten vraagt:

  • om op een bepaalde telefoontoets te drukken ter bevestiging van de overeenkomst;
  • om een mondeling ja te geven dat op band wordt opgenomen;
  • om op een digitale ‘Ja’-knop te klikken, waarbij ze geen bewijs krijgen wanneer ze hebben ingestemd en niet vast te stellen is of de instemming van hen afkomstig is.

In deze voorbeelden is er geen schriftelijke instemming. Er is dus ook geen geldig contract.

Wanneer is schriftelijke instemming niet nodig?

Een schriftelijke instemming is niet nodig in de volgende situaties:

  • u belt om een bestaand energiecontract of dienstenabonnement te verlengen;
  • u verkoopt via de telefoon tegelijk een product en een dienst die bij elkaar horen;
  • u verkoopt een tastbaar product.